Land 7 bij de Oosterburen - Reisverslag uit Koserow, Duitsland van Geert Horst - WaarBenJij.nu Land 7 bij de Oosterburen - Reisverslag uit Koserow, Duitsland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Land 7 bij de Oosterburen

Blijf op de hoogte en volg Geert

29 Mei 2019 | Duitsland, Koserow

Dag 34 zaterdag 25 mei
Romy – Darlovo camping 75 km
Een eenvoudige dag qua fietsen en qua navigatie. Ik heb de rem er wat op moeten zetten anders ben ik veel te vroeg in Berlijn, helaas, het ritme van ongeveer 100 km per dag is prima te doen, mijn lichaam is elke nacht weer in staat voldoende uit te rusten om de volgende dag verder te kunnen. En als gezegd ik ben nog geen dag met tegenzin op de fiets gestapt.
Dit was de 5e camping op rij en je ontwikkelt een routine na het opstaan. Matje en kussen oprollen, koffie zetten, tassen met kleding inpakken en klaarzetten. Dan koffie en ontbijt, meestal wat yoghurt en wat brood. Als dat op is de “keukentas" inpakken. Dat kan altijd pas na de koffie omdat de gasbrander daar rechtop staand op de bodem in moet. Maar het is nooit veel werk om die in te pakken. Dan de slaapzak oprollen, heeft die even kunnen uitdampen, en de “slaaptas" inpakken. Alles de tent uit en de tent kan plat en ingepakt. Dit kan in 30 minuten, maar ik neem er meestal tot rijklaar een uur voor. Ook mooi, tot nu is de tent altijd droog in de tas gegaan.
En op weg, de voorbereiding voor de route doe ik altijd de middag of avond van te voren.
Vandaag neem ik een vroege koffiestop in Ustka, een levendig havenstadje met verschillende kuddes bustoeristen die ronddwalen. De spellingcontrole kent overigens bustoeristen niet en maakt er drugstoeristen van. En verder, de komende kilometers heb ik weer last van wegwerkzaamheden met nu en dan weer 1 rijbaan met stoplichten. Heuvel op, wind tegen en dan moet ik gemiddeld 50 halen? De eerste auto vanaf de andere kant wil altijd alweer gaan rijden, maar er is geen uitwijk en ik weet van geen wijken. Dan weer de rust in, ik kom een Duits paar tegen, ook weer op de tandem, onderweg van Braunschweig naar Gdansk, ze zijn er bijna. Hij lijkt akelig veel op Joop van Egmond. Vanuit Jaroslawiec heb ik eerst het idee dat ik op een landingsbaan rij, dan wordt het smaller, dan alleen voor fietsers, nog weer smaller en dan komen er 2 sporen van betonplaten. Dat fietst redelijk, alleen daar waar een brug zou moeten zijn is nog even niets. Dus over de vlonder, door het zand om verder te kunnen. En dan komt Darlowo snel in zicht. De eerste camping is dicht, problemen met water, de 2e is open en leuk, aan het kanaal dat de stad met zee verbindt.
Ik ga boodschappen doen en heb een boek nodig. Elektronica is leuk, maar mijn e-reader heeft er gisteren de brui aangegeven, erg onhandig. En tot heden heb ik nog geen niet Pools-talige boeken kunnen vinden.

Dag 35 zondag 26 mei
Darlovo – Kolozbreg camping Relax nr 44, 85 km
Vandaag is de dag van de verkiezingen voor het Europees parlement hier in Polen. Er wordt uitgebreid campagne gevoerd met borden en affiches, eigenlijk overal. De Polen zijn zelf goed te spreken over Europa, de Poolse regering minder. Ze zijn tenslotte stevig op de vingers getikt mbt de structuur van de rechterlijke macht.
Ik kan de invloed van Europa moeilijk in schatten. Je ziet dat er met regionale stimuleringsprogramma’s met name op gebied van infrastructuur van alles gebeurt. Maar veel is achterstallig onderhoud en van bijvoorbeeld de ontwikkeling van fietspaden en kan je je de noodzaak best afvragen. Ik heb stukjes fietspad gezien die bij mij direct associaties aan totaal overbodig en daarmee ook aan allerlei vormen van fraude opriepen.
Neemt niet weg dat je de Polen in de rij ziet staan in de dorpjes om te gaan stemmen.
De verschillende kilometerbordjes zijn het niet met elkaar eens over de hoeveelheid kilometers naar Mielno. Maar de bordjes, net als die van de eurovelo 10 en de eurovelo 13 verschijnen en verdwijnen geheel willekeurig, met één constante: als je ze nodig hebt zijn ze er niet. Uiteindelijk kom ik op een nieuw fietspad dat een stuk afsnijdt en de kilometers voor de fiets in elk geval redelijk doet kloppen. Een rustige route vandaag met als hoogtepunt 14 km (!) aaneengesloten fietspad strak langs de kust, over wat ze hier de promenade noemen. 255 fietsers per dag tellen ze gemiddeld hier, 68833 per jaar, op een mooie digitale zuil, het kan het is een mooi fietspad. De camping is ook prima. Wat tegenviel vandaag was het weer. Het begon koud en erg winderig, rond het middaguur ben ik wel in korte broek gaan fietsen en met dunner jack, maar de wind houdt aan, ook nu, nu ik het verslag schrijf rond 20.00 uur, waait het nog hard. En de wind stond tegen. Kolobrzeg is een leuke stad, een oude Hanzestad die ook iets heeft buiten de toeristische attracties. Tot nu zijn eigenlijk alle plaatsen aan de Poolse kust, behalve Gdansk, toeristenoorden, met alle daarbij behorende attracties, en met name in dit seizoen een totale treurigheid. Als er al winkeltjes open zijn, weet ik zeker dat ik hier niet in het seizoen wil zijn, zo’n toerist ben ik hopelijk niet. Maar er zijn ook leuke plekjes, zoals vandaag bij de vuurtoren van Gaski. Wat verder opvalt is dat er ontzettend veel overnachtingsplekken voor toeristen zijn, hutjes, caravans in allerlei soorten en maten, bij voorkeur dicht op elkaar, overal worden appartementen en vakantiehuizen aangeprezen en er zijn er ook nog heel veel in verschillende stadia van aanbouw. Als alles afkomt kan het echt druk worden.

Dag 36 maandag 27 mei
Kolozbreg - Swinoujscie camping Relax nr 44, 112 km
Ik moet de dagen telling even nakijken, dit moet dag 36 zijn. Is gedaan er zat inderdaad een foutje in.
Amper in mijn tentje gisteren begon het te regenen, en het bleef regenen. Voor zover ik weet en heb meegemaakt de hele nacht. Het goede nieuws is dat mijn tent dat dus aankan, het is een ouwetje aan het worden. Binnen was alles nog droog, maar de tent zelf niet. Alles ingepakt en overdekt gestald en moed verzameld om de tent af te breken. Het lijkt voorlopig niet te stoppen met neervallen. Als alles in de tas zit ben je toch een paar kilo zwaarder, maar het is pas de eerste keer dat je nat in de tas gaat. De moed verder gevat om te gaan fietsen bespeur ik licht. Ik trek snel weer regenpak uit, maar helaas voorlopig blijft het regenen, en dat doet het nog de komende 2 uur. En dan is de zon er en is de regen snel vergeten. Bovendien was het weer een mooie route. Ik heb besloten vandaag door te rijden tot vlak voor de Duits Poolse grens. Dat gaat eigenlijk heel soepel mooie fietspaden, een leuk ommetje over mooie bospaden om een militair complex heen. Ik heb vandaag wel alle ondergronden gehad, onverhard bospad, betonplaten, kinderhoofdjes, klinkers, gravel (echt ideaal als het geregend heeft) en zoevend asfalt.
Onderweg kom ik een ruïne tegen van een kerk die te dicht op de kust gebouwd was en waarvan de ondergrond langzaam maar zeker was weggeslagen en daarmee de kerk ook, er staat nog 1 deel van een muur. Hoe zat dat ook weer met bouwen op zand en rotsen enzo.
Ik laat een aantal onverharde stukken aan me voorbijgaan, ook omdat de doorgaande weg prachtig is, dit keer door dicht beukenbos, met prachtige oude grote beuken. Het laatste stuk is ineens snelweg, het pad ernaast loopt dood, dus dan maar invoegen. Er is een brede vluchtstrook die voor meerdere fietsers als fietspad dienst doet. Het was nog wel even schrikken toen ik de afslag Ystad, Kopenhagen zag, daar moet ik toch niet heen. Maar met de ferry kan je van hier overal komen. Ze zetten het er alleen niet altijd bij. Ik heb vandaag het totaal van 3000 km overschreden.
Dan mag ik ook zelf weer met de pont. Naar een merkwaardig stukje Polen, vanuit Polen alleen over water bereikbaar. Waarom is dat Polen en geen Duitsland? Wat is hier de historische achtergrond van bij een over het totaal zwaar bevochten en meermaals verplaatste grens? De pont is gratis voor voetgangers, fietsers en voor auto’s met het lokale kenteken KSW. Verder mag iedereen betalen of een heel eind omrijden. De camping is weer snel gevonden en de tent staat weer snel en droogt weer snel op. Een heerlijke fietsdag. Na het eten, klaargemaakt in het keukentje op de camping, loop ik nog een rondje over het strand en verder langs het water en zie de ferry naar Kopenhagen vertrekken. Alle winkels zijn inmiddels dicht, dus morgen maar ontbijt inslaan.
Ik heb vanaf morgen een Spa hotel op Usedom geboekt, met sauna en zwembad. Die 2 nachten zijn per nacht even duur als de 9 nachten kamperen in Polen.
Daarna begint het laatste stukje naar Berlijn.

Dag 37 dinsdag 28 mei
Swinoujscie - Koserov hotel Nautic, 27 km
Ik kan vanaf 14.00 uur in het hotel terecht dus kan in de ochtend Swinou verder verkennen. Aan de andere kant van het water wordt de aandacht gevraagd voor de vuurtoren, een oud fort en de langste strekdam van Europa. Dus maar weer terug met de pont. Je moet een stuk om, omdat je en om een haven gebied heen moet en om een militair terrein en dat alles voor weinig. De vuurtoren is niet speciaal, hij ligt mooi maar dat doen de meeste, het fort is een hobby van pseudo militairen, vind ik niet leuk en de strekdam ligt op een niet toegankelijk industrieel terrein en er hangt iets in de lucht dat normaal ademhalen bemoeilijkt. Ok, dan maar terug, de pont is nog steeds, altijd leuk. Nog even de laatste boodschappen doen en terug naar de camping. Je kan hier overal met pinpas betalen, de wisselkoers verschilt per winkel en per keer tot rond de 10 %.
Op de camping alles ingepakt en nog wat laatste zlotys omgezet in een kop koffie. En op de fiets, er is een prachtig kustfietspad Wolin Usedom, dat ik volg. Binnen 3 km ben ik bij de grens, geen controle, maar de oude contouren van een leeggemaakte ruimte tussen 2 landen worden in stand gehouden. Het fietspad wordt heel druk bereden, dat ben ik niet meer gewend, tientallen fietsers. Daarbij ook velen in de meest fatale combinatie, 65 plussers die voor de eerste keer een elektrische fiets huren, ze gaan te hard en remmen te laat. Ik heb diverse voorwielen gezien die door een onvrijwillige confrontatie met iets harders niet rond meer waren. Bij de eerste toeristeninfo geïnformeerd naar de Usedom – Berlijn fietsroute, die hebben ze niet maar er zit een boekhandel om de hoek. Die heeft de Bikeline uitgave van de route. Betalen levert problemen op, mijn pasjes werken niet. Duitsland is land 7 op deze reis en altijd en overal werkte in elk geval 1 van mijn pasjes. Overigens is Rusland voor de ASN buiten Europa, en als je buiten Europa aanzet werkten mijn pasjes wel. Maar hier en nu dus niet, dus contant betalen. Verder een mooie route, ook weer door het bos, met enkele venijnige, maar hele korte, klimmetjes. Het hotel valt me mee, kleiner dan ik had gedacht, ik heb een kamer op de begane grond met eigen terrasje. Ook is er een lekkere sauna en lekkere zwembadjes , 1 binnen en 1 buiten. Kortom even de spieren ontspannen.
Vanaf donderdag richting Berlijn, via de Usedom – Berlijn fietsroute en morgen wat fietsen, wandelen, sauneren en zwemmen.

  • 01 Juni 2019 - 08:07

    Roland:

    Man wat zie jij veel! Ik geniet vanaf de bank mee! Vanmiddag ookmaar ff peddaleren. Dan denk ik aan je. Hier prachtig weer. Morgen 30 graden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 28722

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Juli 2019

Langs het IJzeren Gordijn

04 Augustus 2007 - 02 December 2007

Malawi

Landen bezocht: