Langs de Oostzee - Reisverslag uit Pudisoo, Estland van Geert Horst - WaarBenJij.nu Langs de Oostzee - Reisverslag uit Pudisoo, Estland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Langs de Oostzee

Blijf op de hoogte en volg Geert

02 Mei 2019 | Estland, Pudisoo

Dag 10 1 mei
Narva – Toolse Camping Puhkekula 149 km
De Dag van de Arbeid. Dus alles dicht? Nee gelukkig niet. Voor ons inderdaad wel een dag van de arbeid, met mooi weer en een mooie route. Bij de bestemming in Toolse stond de teller stil op 149,94 km, een nieuw dagrecord. Vanuit Narva volgen we, noordwaarts, de rivier met dezelfde de naam. Al snel komen we bij een groot oorlogskerkhof door Duitse soldaten. We nemen afscheid van Rusland aan de overkant van de rivier en volgen de kustlijn westwaarts. Prachtige vergezichten worden ons deel. De kust is erg mooi, het hoogtepunt is een soort kaap met vuurtoren(tje) bij Letipea. Maar ook Mahu en Toolse zijn erg mooi. De waterval, bij Valaste, met 25 meter de hoogste van Estland is wel grappig.
Vandaag waren de onverharde wegen prima berijdbaar, met name dus niet te veel gaten en niet te veel los zand. Onze overnachtingsplek is een leuke driehoekhut. Heerlijk buiten gekookt en gegeten.

Dag 11 2 mei
Toolse – Pudiso Anna’s Hoeve 82 km
Opgestaan met regen, en het bleef regenen. Na een lekker ontbijt, yoghurt, brood, koffie/thee ingepakt en in regenpak vertrokken. Na 5 km de regenbroek alweer uit. We rijden over prachtige rustige wegen, met overal bos en soms zicht op zee. Na bijna 10 km komen we pas de eerste auto tegen. We zien een vos en zien verschillende keren herten de weg oversteken. We komen weer op prachtige plekjes bv Vainupea waar bijna aan zee een kerkje staat. Wie zou hier aan land zijn gekomen en de kerk hebben gesticht? En wat een rust en stilte. (De stilte zingt U toe…….. ) Weer een stuk onverhard, een lastig stuk met veel zand. Na een vroege warme lunch in Vosu gaan we verder. We besluiten de route wat in te korten en via Loksa waar we boodschappen doen, rijden we naar Pudisoo. Daar hebben we een kamer voor de nacht in Anna’s Hoeve. Ook weer een heerlijke plek en ook weer die rust en stilte.

• 02 Mei 2019 - 17:27

Hans:

Prachtige reis Geert. Veel (fiets)plezier!