In Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Geert Horst - WaarBenJij.nu In Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

In Riga

Blijf op de hoogte en volg Geert

10 Mei 2019 | Letland, Riga

Dag 18 9 mei
Mantini – Riga guesthouse Jacob Lenz 111 km
Vandaag rustig naar Riga gefietst. Het is heerlijk weer en ik begin in korte broek. Eerst geprobeerd de lokale bosroute te volgen, hij staat aangegeven op de lokale kaarten, maar tevergeefs. Je eindigt letterlijk in het bos. Dus terug en na 10 km ben ik 3 km van vertrek. Net als gisteren is de grote truc om de doorgaande autoweg A1 zo veel mogelijk te vermijden. Dat lukt de eerste 40 km maar matig. Maar af en toe is er een soort vluchtstrookje waar ik op kan fietsen. Dat nodigt overigens heel erg uit voor de automobilisten om er een veredelde 3 baansweg van te maken. Inhalen door het midden. In Saulkrastri kom ik bij een heel erg leuk fietsmuseum (https://www.velomuseum.lv/). Het stond in het boekje al aangekondigd. Ik verwachtte er niet al te veel van, maar het was top. Een prachtige collectie en alles bij elkaar verzameld door de eigenaar en voor hem door zijn vader en alleen van Lets grondgebied. Cardanas aandrijving al van begin 20e eeuw van het Franse, Amerikaanse en Letse leger. Die techniek zet zelfs nu nog steeds niet door. Een prachtige collectie, hij verhuurt ook fietsen, dit jaar voor het eerst ook mountainbikes, met name voor Russen die hier op vakantie komen. Het wordt steeds warmer, ik ga in korte mouwen verder. De route blijft mooi af en toe vlak langs de zee. Ik volg de route gedwee en kom weer op paden die de naam pad niet eens verdienen, maar wel mooi, direct langs de zee. 3 km hobbelen over een bospad is uiteindelijk mijn kilometerteller te veel. Ik krijg hem weer aan de praat, maar ik zal wat moeten gaat tapen denk ik. Onderweg ook nog weer 2 keer Terry, de Finse verpleegkundige, die ik eerder in Parnu zag ontmoet. Hij fietst voor de Finse charity Hope. Ook nog een Poolse Noordkaap- fietser ontmoet. Heen en weer naar de Noordkaap 7000 km. Onderweg naar Riga nader ik via de haven, wat een drukte ineens weer. En het fietspad staat netjes aangegeven maar verdwijnt ook net zo snel weer. Uiteindelijk kom ik op de camping, die is nog niet open maar ik mag er gaan staan, maar wat een kale desolaatheid. Dan toch maar een hostel of guesthouse. Booking.com doet weer wat het moet doen. Maar ik wacht nu al bijna 1 uur op iemand bij de receptie. Ik heb wel inmiddels wat leuke kroegen ontdekt in de buurt.
Alles komt goed, en na een heerlijke douche ben ik op aanraden van de receptioniste naar een lokaal restaurant gegaan. 20 minuten lopen, Riga is in elk geval een stad met veel restaurantjes, koffietenten, met alle lekkere gebak dat daarbij hoort en kroegen. Heerlijk gegeten in een buffet restaurant. Zuurkool, aardappelen en bijbehorend vlees, met een halve liter bier voor minder dan 10 euro. Nog even boodschappen gedaan bij de Máxima, een supermarktketen in de Baltische Staten. En nu vermoeid op een stoel.

Dag 19 10 mei
Een dag in Riga.
De morgen besteed aan rustig ontbijten, bijwerken van verslagen en gewoon niets doen. De vuile was is ingeleverd en komt vanavond terug (zeggen ze en dat klopte inderdaad).
Daarna maar eens geïnformeerd naar een goede fietsenzaak. Mijn Rohloff naaf blijft een beetje lekken. Ik loop van het centrum af en kom in een mooie goed gesorteerde fietsenzaak, maar geen Rohloff spullen. 5 huizen verder is een andere fietsenzaak. Een wel heel speciale, hier maken ze houten frames die ze verder met Shimano onderdelen afbouwen. Prachtige fietsen, met name voor de export, er staat er een klaar om naar Amsterdam te worden verzonden. Maar ook geen Rohloffspullen, hij belt wat rond maar ze hebben het nergens. Ik denk dat ik wat gewone olie koop voor de zekerheid. Ik besluit de bus te nemen naar het centrum, het wordt de trolleybus. Leuk, net als in Tallinn en Sint Petersburg rijden die hier rond. Ik stop bij de Oosters, Russisch, orthodoxe kerk. Prachtig gebouw van binnen en van buiten. Mooie iconen en in grote rode neonletters Christus de Opgestane. Dan verder naar het centrum. Veel kerken en één met toren met mooi uitzicht over Riga. Loop verder rond door het wat chaotische centrum van deze stad. Het doet me ook buiten het centrum in meerder aspecten aan Budapest denken. De architectuur van de gebouwen, straten, trams, bussen enz. Volgende stop is de markthal. Wat groot! een hal voor vlees, groente, fruit, vis, melkproducten. En daarbuiten veel kleine handelaren die hun waren aanbieden: veel aardbeien, bloemen en groenten.
Binnen neem ik een biertje en daarbij schrijf ik nu dit deel van het verslag.


  • 13 Mei 2019 - 15:30

    Jasper De Kogel:

    In een park van Riga staat een cadeautje van Nederland aan Riga: Een roestvrijstalen monumentje van.......een fiets! Het schept kennelijk een band!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 28580

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Juli 2019

Langs het IJzeren Gordijn

04 Augustus 2007 - 02 December 2007

Malawi

Landen bezocht: