Bratislava Slowakije - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Geert Horst - WaarBenJij.nu Bratislava Slowakije - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Bratislava Slowakije

Blijf op de hoogte en volg Geert

29 Juni 2019 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Dag 68 vrijdag 28 juni
KLOSTERNEUBURG – BRATISLAVA (SK) Pension Petit 108 km
Verder pedalerend langs de Donau. Ik heb een Australische buurman die ongeveer tegelijkertijd vertrekt. Hij wil vandaag ver voorbij Bratislava komen. We fietsen samen op, raken elkaar kwijt en komen elkaar weer tegen als ik een iets langere route blijk te hebben genomen. We drinken samen wat, hij neemt een bier voor ontbijt, ik toch wat yoghurtdrank. Hij komt duidelijk cultuur snuiven en is in Wenen 2 keer naar de opera geweest. Hij fiets licht bepakt en heeft zijn eigen fiets meegenomen. Heen geen probleem, terug naar Australië moet alles worden gewassen en zijn gepoetst anders komt de fiets er niet in. Hij gaat verder in zijn eigen, voor mij te hoge tempo en later zie ik hem in een bakkerij verdwijnen. De route is voorspelbaar, wijnbouw, landbouw, leuke plaatsjes. Hainburg is zo’n plaatsje aan de grens met Slowakije, landschappelijk gedomineerd door een grote burcht, ook hier loopt het zichtbaar leeg. Waar gaan die mensen heen, allemaal de grote stad in? Direct na Hainburg krijg je zicht op Bratislava, het ziet er indrukwekkend uit, met de “UFO brug”, de burcht en een groot aantal flatgebouwen.
De oude grensposten zijn verlaten. Hier heb ik in het verleden nog wel eens problemen gehad om mijn camera en fietscomputer weer Tsjecho-Slowakije uit te krijgen. Nu kijkt niemand naar mij of mijn elektronica, en dat is toch meer dan de vorige keren.
Ik ken de camping van een vorige keer in Bratislava. Hij ligt ten noorden van de stad bij het eindpunt van een tramlijn. In het gebied bij de camping is inmiddels een groot winkelcentrum aangelegd, met een gigantische Tesco. Maar helaas, vanwege het jaarlijkse Hip-Hop festival is de camping dicht voor gewone kampeerders. Ik probeer wat toeristeninformatie te vinden, maar vindt niets. Dan maar een overnachting via booking.
Ik besef me weer dat ik van de geschiedenis van Oostenrijk relatief weinig weet. Het Habsburgse koninkrijkrijk met Sisi en Rudolph, de Anschluss, maar wat waren bijvoorbeeld de maatregelen tegen Oostenrijk, als die er waren na de oorlogen en hoe zijn ze na WO2 behandeld als “buitengrens" enerzijds naar het Oostblok en aan de andere kant richting het Tito communisme van Joegoslavië. Moet ingewikkeld zijn geweest, net als nu nog deels buitengrens van Schengen zijn lastig is. Oostenrijk was eind jaren 80 wel het eerste die het gat in de muur accepteerde en de Oost-Duitsers die in de ambassade in Budapest zaten opving. Een ander gevolg van de positie van Oostenrijk destijds is dat ze bijvoorbeeld nooit lid van de NAVO zijn geworden. Tsjechië en Slowakije destijds lid van het Warschaupact beide inmiddels wel.
De geschiedenis van Slowakije is mij beter bekend, ik was in het land vlak na de scheiding van Tsjechië en heb hier vaker gefietst. Recenter blijft het boeiend bv. waarom Tsjechië geen en Slowakije wel de euro heeft. En wat nu Slowakije is heeft maar ongeveer 30 km buitengrens die het IJzeren Gordijn vormde.

Dag 69 29 juni
Een dag in Bratislava
Vroeg op om in de relatieve rust en kilte wat rond te wandelen in de stad. Een aantal kroegen is nog open en ik kom in steegjes die ik in Nederland zou mijden en ja ook hier worden hard drugs gebruikt. Het ochtendlicht is echter prachtig. Het felle zomerlicht van de zon verfletst als de zon hoger staat alle kleuren. Mijn oom Jan vertelde me altijd dat het dat is waarom hij van winterlicht houdt. De dingen blijven de dingen en je kan ze goed zien, met zomerzonlicht lukt dat niet. Dit ochtendlicht geeft dus wat extra. De zon komt hier relatief vroeg op en ik merk dat de dagen verder naar het oosten weer eerder voorbij zijn.
Bratislava is een mooie stad en ik heb geluk, mijn pension ligt vlak tegen het oude centrum aan. Rustig loop ik rond langs de gebouwen en door de straten en vele steegjes die ik eerder ben gegaan. Er is een beetje herkenning maar veel meer is er veranderd maar je ziet de stad zoals hij 30 jaar geleden was er wel doorheen. Het is echt een mix van vroeger en meer nu. Dus over het oude plein, langs de opera, langs de Donau, door de burcht kortom een toeristisch ommetje. Het is een gezellige stad, leuke sfeer en dus ook veel toeristen maar nog niet hinderlijk, ook later op de dag niet. Dan uitgebreid ontbijt en de rest van de morgen rustig aan. Dan pak ik de eerste tram die komt, naar de eindhalte, dan naar de andere eindhalte even weer terug naar af. Altijd een leuke en luie manier om de stad te zien.
Ik heb de voetballende vrouwen van Nederland zien winnen van Italië in “the red lion” geen oranje leeuw dus.
Daarna ben ik nog naar het oorlogsmonument toe gegaan waar de ruim 6.000 Russen worden herdacht die hebben gestreden voor de bevrijding van Bratislava en het westelijk deel van Slowakije. Ze liggen merendeels ook daar begraven. Een 37 meter hoog monument met bovenop een soldaat die met een vlag zwaait en met zijn voeten een swastika vertreedt. Vanaf het monument heb je prachtig uitzicht over de stad.
Geen meter gefietst vandaag, dat is voor het eerst sinds de laatste dag in Berlijn. Ik heb vandaag een verdere planning gemaakt. De eerste “etappe" vanaf nu gaat langs de Hongaarse grens met Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Servië tot ik weer bij de Donau uit kom.
Overigens las ik dat Donau is afgeleid van de Romeinse God Danubius en voor de Romeinen was de Donau de grens tussen (hun) beschaving en de barbaren aan de andere kant. Dus is de Donau ook deel van de Limes fietsroute die de Noordgrens van het Romeinse rijk volgt. Die route begint (of eindigt) in Katwijk.
Tot slot gelukkig is ook in dit pension bijna alle serviesgoed en bijvoorbeeld ook het douchegordijn van Ikea.

  • 01 Juli 2019 - 04:52

    Rietje Ritzema:

    Ik moet er af en toe de kaart bij pakken om de route te kunnen volgen. Ga je vanaf Bratislava weer de Eurovelo 13 volgen? Leuk om al je belevenissen te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 28615

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Juli 2019

Langs het IJzeren Gordijn

04 Augustus 2007 - 02 December 2007

Malawi

Landen bezocht: