Weer terug in EU - Reisverslag uit Narva, Estland van Geert Horst - WaarBenJij.nu Weer terug in EU - Reisverslag uit Narva, Estland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Weer terug in EU

Blijf op de hoogte en volg Geert

30 April 2019 | Estland, Narva

Dag 9 30 april
Kotly Rusland - Narva Estland appartement 2 93 km
De dag begint koud, min 3,5 graden zegt mijn telefoon, maar zonnig. Na een beperkt ontbijt, gaan we op weg, de eerste 25 km blijken een soort snelweg en zijn voorbij in een uur, dan wordt het wat leuker, maar nog wel monotoon. In een winkeltje onderweg wat koffie gedronken met koekjes. Die winkeltjes leer je steeds beter herkennen. Een beetje verstopt, maar altijd wel een aanknopingspunt. We werden zeer vriendelijk geholpen door een oudere vrouw. Ze was bereid alles uit te leggen aan de hand van de voorwerpen in haar winkel. Ze kwam uit Armenië. Hoe kom je dan daar terecht?
Op het laatste stuk Rusland worden we door de route letterlijk en ook figuurlijk het bos ingestuurd. We komen er weer uit! Lastige onverharde wegen met veel zand soms en soms veel kuilen,
De grens is weer een aparte belevenis. Fietsers moeten met de voetgangers mee. Dus deur in, langs een loket, met de fietsen gaat dat net. Stempel “Rusland uit” is snel gezet, dan moeten we lopend over de brug, dat is een soort corridor tussen de landen, een paar honderd meter. Dan weer de deur door, controle en we zijn in Estland. Het appartementen complex waar we hebben geboekt is snel gevonden, het appartement, nr 30 minder snel. Achter de linker deur staat wel appartement 30, maar het is er niet. Het is echt achter de rechter deur. Na het douchen lopen we rond door Narva. De stad is helemaal verwoest in de 2e wereldoorlog, het verhaal gaat dat slechts 3 inwoners de oorlog hebben overleefd. Er is nog wel een mooie burcht. We eten in een restaurant met de welluidende naam Old Trafford.
Weer een etappe verder.

• 30 April 2019 - 18:48

Roland:

Goed van jullie te horen. Klinkt goed.

• 01 Mei 2019 - 15:44

Jasper De Kogel:

Spannend hoor! Ik zal vanavond op de cantorij voor jullie zingen "Machet die Tore weit"!