Mzungu in Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu Mzungu in Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Mzungu in Malawi

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

05 Oktober 2007 | Malawi, Lilongwe

8 TNT expressers die een paar dagen in Malawi zijn, 8 andere Mungu (white men) die hun indrukken hebben opgedaan in dit prachtige land. Maar ook dus een heel arm land. We hebben 3 scholen bezocht, het hoofdkantoor van het WFP en een ziekenhuis. En de 8 hebben zich vermaakt op de kunstmarkt naast het Kibokohotel waar ze verbleven. Daar heerst een heel aparte sfeer waar een aantal zich als zeer efficiente onderhandelaars heeft laten kennen.
Op de 1e dag hebben we Kaphulikaschool en Thumbaschool bezocht. Los gerammeld na de tocht in de minibus, die duidelijk veel minder goed tegen de onverharde wegen kan dan de Toyota Landcruiser waarin we (Simeon, Msika en ik) normaal rondrijden. Op Thumbaschool hebben we een voetbalwedstrijd gespeeld tegen een aantal oudere leerlingen, die duidelijk meer kwaliteiten hadden dan wij. Maar het werd uiteindelijk door een toevalstreffer (gescoord via het been van Philip, de grootste Mzungu die erbij was) en een aantal prachtige reddingen op goal van Mareike 1-1. Daarna prachtige dans en zelf gemaakte gedichten. De school is heel blij met de meegebrachte pennen, linealen, gums en de voetbal. In de middag de presentatie van wat het WFP allemaal doet. En dat is naast de schoolfeeding nog heel veel. Zo wordt er in Malawi een vluchtelingenkamp (met vluchtelingen o.a. uit Congo en Somalie) van voedsel voorzien. Maar ook de Nutricion Rehabilitation Units (NRU) van ziekenhuizen worden van voedsel voorzien. In die NRU worden kinderen tijdelijk opgevangen die ondervoed zijn. Op de tweede dag hebben we de morgen doorgebacht op de Maphapandula school. Daar hebben we gekeken naar de sanitaire voorzieningen (aangelegd door Interaid, vergelijkbare voorzieningen zullen ook op andere scholen worden aangelegd) en veel gehoord hoe met hygiene wordt omgegaan en hebben we uitgebreid meegedaan en gekeken naar de schoolfeeding. Maar we zijn ook rondgeleid en hebben de gelegenheid gehad in de klassen mee te kijken. Deze school is 2450 leerlingen groot en heeft in verschillende shifts schoolfeeding. De nieuwe keuken wordt inmiddels gebouwd en zal binnenkort klaar zijn. Het blijft heel indrukwekkend als je ziet en ertussen ben als de kinderen eten. Je kan je eigenlijk niet voorstellen hoe dat voelt, wat het met je doet als je honger hebt en dan bijvoorbeeld nog even op je beurt moet wachten.voordat je eten krijgt. De headteachter van deze school, Charles, is heel blij met elke aandacht. Hij besteed op deze school duidelijk veel aandacht aan de discipine van de kinderen. In de middag zijn we naar een NRU geweest, daar werden 2 kinderen verzorgd. Er is een uitgebreid systeem van monitoring van ondervoeding in de gemeenschappen. En met name straks in de regentijd zullen er helaas meer kinderen worden opgenomen. Zo’n ziekenhuis is heel anders dan een ziekenhuis in NL. Er wordt heel uitgebreid stil gestaan bij voorlichting over gezond eten. Ook bijvoorbeeld door een tuin te onderhouden en mensen kennis te laten maken met andere, nog voor hen onbekende, gewassen en kippen te houden. Zaterdag 6 oktober a.s. mogen twee deelnemers op de managementdag al vertellen over hun indrukken in Malawi.
Na hun vertrek ging mijn “gewone” werk weer door. Het is heel goed om weer even met de ogen van mensen die Malawi voor het eerst zien mee te kijken. Ik merk dat ik langzaamaan gewend raak aan wat ik elke dag zie, terwijl het absoluut niet gewoon is en ook niet gewoon mag zijn dat mensen met honger moeten leven.

• 05 Oktober 2007 - 11:50

Ton Gerritsen:

Hoi Geert,

Nogmaals hartelijk dank voor de gastvrijheid tijdens de fieldtrip van afgelopen dagen. Het was een zeer indrukwekkende ervaring om de projecten zelf te mogen aanschouwen. Er is helaas nog een lange weg te gaan.
    Vanwege het feit dat mensen scholing en voorlichting krijgen om zichzelf op termijn te kunnen redden ben ik ervan overtuigd dat TNT met het WFP op deze lange weg de juiste afslag heeft genomen. Daar heb je mensen zoals jij hard bij nodig.

Echt, grote klasse Geert.

Groet, Ton

• 05 Oktober 2007 - 19:35

Martine:

Hai Geert, weer een beetje opgeknapt???
    Heb vanmorgen lekker getennist met Maup. Ja, hier leveren wij ook de nodige inspanningen.............
    Leuk dat je vader en zus binnenkort komen. Ik hoop dat nu je wat meer "ingeburgerd" bent je kan realiseren wat je voor ogen had.t is hard werken begrijp ik. K wens je alle succes!!!

• 05 Oktober 2007 - 19:56

Werner:

Hoi Geert
    Ook ik wil jou nogmaals bedanken voor de goed uitgedachte rondleiding die je ons gegeven hebt. Het heeft op mij een onuitwisbare indruk gemaakt, en ik ben dan ook supergemotiveerd om me nog harder in te zetten voor het WFP. Het doel is dus bij mij in elk geval bereikt!! Keep up the very good work!!!!!

Groetjes Werner

• 08 Oktober 2007 - 17:04

Jeroen De Jong:

Hi Geert,

Hier een berichtje van die druktemaker, echt onvoorstelbaar als je zo door alle foto's bladerd. Jullie zijn goed bezig !
    Keep up the good work en doe ze de groeten van mij.

jeroen