een week "gewoon" werken - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu een week "gewoon" werken - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

een week "gewoon" werken

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

02 November 2007 | Malawi, Lilongwe

Even een korte bijdrage deze week met gewoon een paar foto’s
Doordat er nog geen vervanging van de 125 is is het elke dag “leuren” voor transport, maar het lukt eigenlijk altijd wel weer. Het maakt alleen plannen lastig.
Maar er zijn weer veel scholen bezocht.

We hebben ook nog een nalevering van Schoolfriends verspreid. Ik heb de eerste formulieren gezien van Schoolfriends die opgestuurd gaan worden naar Nederland en dat worden veel nieuw indrukken voor de leerlingen. Alles wat in Nederland o zo vanzelfsprekend is is hier niet aanwezig of verder weg. Ik ga er later wel uitgebreider op in, maar een van de genoemde zaken van wat een leerlingen hier opschreef wat ze in haar dorp miste en graag wilde hebben is water en een ander schreef een ziekenhuis.

De fuel efficient stoves zijn ondertussen voor het grootste gedeelte afgeleverd. Daar zijn de scholen erg blij mee. Er is veel minder hout nodig door het gebruik van de stoves En het scheelt dus ook veel werk voor alle mensen in de omliggende dorpen om daarvoor te zorgen.

Het enige wat de afronding van de feeding shelters en de keukens ophoudt op de scholen is het gebrek aan cement in dit land. Er gaat weer geproduceerd worden, maar er is gebrek aan grondstoffen. De productie ligt al een aantal maanden stil en de voorraad is op. En de prijs stijgt dus steeds weer een klein beetje.

Het verhaal van de week is eigenlijk wel een school, die we bezochten, waar ze de headteacher hebben weggejaagd. Hij wordt ervan verdacht witchcraft (hekserij) lessen te hebben gegeven. Ze hebben hem nog de gelegenheid gegeven zijn spullen te pakken en hij is daarna snel op zijn fiets vertrokken. De angst voor heksen zit er goed in blijkbaar, terwijl toch makkelijk aan te tonen was en is of iemand een heks is. Of deze leraar, ook met de tekorten nog een baan vindt in het onderwijs? Ik betwijfel het want ook hier gaat nieuws snel rond.

• 03 November 2007 - 22:02

Marcelin:

Ook een gewone week is boeiend en gevarieerd, begrijp ik. Bedankt dat ik even mee mocht draaien in jouw Malawiaanse leven, ik heb er van genoten. Veel plezier en succes nog de komende weken.
    Zus.

• 06 November 2007 - 09:26

Monique:

geert, wat fantastisch om te zien wat je allemaal klaarspeelt daar. afgelopen week ben ik met young tnt naar zuid afrika geweest. matthijs van doorn en benink en hendrik kummeling waren daar ook van ons depot. we hebben een social school project gedaan bij een school in de buurt van johannesburg. een enorme ervaring en behoorlijke indruk heeft het op me achtergelaten. ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!! ik wens je een fantastische vruchtbare tijd toe de laatste maand. grtz monique