Weer thuis - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Geert Horst - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

02 December 2007 | Nederland, Oegstgeest

Malawi was een fantastische en heel indrukwekkende ervaring. En als je weer thuis komt merk je pas echt weer hoe groot het verschil met Nederland is. Je lijkt in 4 maanden te wennen aan dingen die eigenlijk nooit gewoon zouden mogen zijn. En het is best weer wennen in NL, en niet alleen de temperatuur maar zeker ook weer aan de luxe om je heen.

Er is al heel veel gezegd en heel veel gedaan om de armoede in Malawi en andere landen aan te pakken en elke keer lijkt er wat vooruitgang te zijn. De zogenaamde millenniumdoelstellingen zoals die in 2000 door een groot aantal landen zijn afgesproken zijn een grote stap voorwaarts. Er zijn doelen afgesproken over hoe het er in 2015 uit moet zien. Het halverwege rapport, van juli dit jaar, laat zien dat er nog grote stappen gezet moeten worden voordat de doelstellingen in zicht komen. (veel informatie hierover is te vinden op www.millenniumdoelen.nl de millenniumdoelenatlas op deze site geeft een goed beeld van de stand van zaken op dit moment per land)
Maar zolang er nog mensen zijn die onder de armoedegrens leven waar dan ook zijn de echte doelen in mijn ogen nog niet bereikt. Mensen waar ook ter wereld hebben recht op een menswaardig bestaan, armoede heeft tot gevolg dat leven overleven wordt en er van een echt menswaardig bestaan geen sprake is.

Het is best moeilijk te plaatsen wat ik nu echt heb meegemaakt. De levenskracht die de kinderen op de scholen hebben en het plezier dat ze uitstralen doen je elke keer weer bijna vergeten hoe uitzichtloos hun situatie is. En daar komt het wel op neer die (schijnbare) uitzichtloosheid en toch die kracht en die vreugde.
En op wereldaidsdag ( 1 december jl) haalt Malawi (zelfs) het radionieuws met een reportage uit Mzuzu en Nkata Bay over de uitzichtloosheid van de weeskinderen.

Voor ik het weet ben ik waarschijnlijk weer opgepakt door het Nederlandse ritme. Dat hoop ik ook wel een beetje want ook het leven hier moet weer zijn normale gang krijgen, maar met de nieuwe dimensie die Malawi me gebracht heeft.

Tot slot wil ik jullie allemaal bedanken voor de ondersteuning van en de interesse voor mijn werkzaamheden in Malawi Tot nu heb ik op deze Internetpagina ruim 6700 pageviews gehad, dat is best wel erg veel! En ik hoop dat jullie interesse voor en ondersteuning van de mensen in Malawi en hun leven blijft bestaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Oegstgeest

Malawi

Vanuit het sponsorship van TNT werken bij WFP Malawi

Recente Reisverslagen:

02 December 2007

Weer thuis

23 November 2007

Afscheid

16 November 2007

allemaal naar school!?

09 November 2007

regen, ziekten en heksen

02 November 2007

een week "gewoon" werken
Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 900
Totaal aantal bezoekers 28854

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Juli 2019

Langs het IJzeren Gordijn

04 Augustus 2007 - 02 December 2007

Malawi

Landen bezocht: