regen, ziekten en heksen - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu regen, ziekten en heksen - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

regen, ziekten en heksen

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

09 November 2007 | Malawi, Lilongwe

Meldde ik vorige week al dat de regen begonnen dat heeft zich deze week doorgezet. Het blijft bij stevige onweersbuien maar het is volgens iedereen een voorbode van wat gaat komen. Op een van de scholen waar we kwamen deze week werd door de regen geen les gegeven. De huizen van de leerkrachten bleken aan alle kanten lek en geen enkele leerkracht had na een heel serieuze bui droge kleren meer. Prioriteit lag dan ook bij het verbeteren van de daken van de huizen en niet bij het lesgeven.
In de regentijd komen ook minder leerlingen naar school. Een van de acties die daarvoor wordt ondernomen is te zorgen dat meer leerlingen schoenen hebben. De voormalige president Mluzi had dat zelfs een thema gemaakt bij zijn verkiezingscampagne:in 1994 “schoenen voor iedereen”. Na zijn herverkiezing kwam hij daar overigens snel op terug met de woorden: “ ik ben toch geen schoenmaker” en “ ik weet jullie schoenmaten niet eens” Politiek op zijn Malawiaans.
Een ander probleem is dat in de regentijd een aantal ziekten de kop weer meer opsteekt, o.a.malaria, maar ook wormen.

Afgelopen maandag hebben we een WFP collega herdacht die plotseling overleden is De afgelopen 2 jaar zijn er 8 collega’s overleden, ook aan in Nederland redelijk eenvoudig te behadelen ziekten als malaria, tbc en bloedarmoede. Tijdens de bijeenkomst voor alle personeelsleden deze week was er ook veel aandacht voor HIV/Aids. In Malawi is het formele percentage HIV positieven 14%, informele cijfers zijn minimaal het dubbele, tot 40% bij de sexueel actieve bevolking. Werknemers van de Verenigde Naties instellingen kunnen zich gratie laten testen maar daar wordt weinig gebruik van gemaakt. Er komt daarom een speciale actietestweek. De redenen voor niet testen zijn divers, ook vanuit schaamte en vanuit de cultuur, bijvoorbeeld dat echtgenoten het niet toestaan dat hun vrouw zich laat testen De WFP countrymanager is er heel ondubbelzinnig over; zijn motto is “Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven!”
Daarnaast worden op zo’n bijeenkomst alle lopende zaken doorgenomen. Onder andere dus schoolfriends, maar ook de rol van het WFP bij de voedselhulp van Malawi aan Zimbabwe. Zimbabwe is in dit deel van Afrika het problemenland de inflatie dit jaar is al boven de 8000 (achtduidend!) procent! en Mugabe wil van geen ophouden weten. WFP verzorgt de distributie naar Zimbabwe.
De schoolfriends exchange forms worden op alle scholen met groot enthousiasme ingevuld. We hebben er al heel veel binnen en verzenden ze binnenkort naar NL.

De angst voor de heksen er hier goed in. Ook deze week werd er weer uitgebreid verslag gedaan van wat de heksen allemaal doen zonder dat je het zelf weet. Een nachtelijk vluchtje naar Engeland is geen uitzondering en degene die mee moest met de heks kan er uitgebreid over vertellen. Maar de heksen geven ook opdrachten aan kinderen en volwassenen bijvoorbeeld om niet naar school te gaan. Wat er allemaal van waar is, ik heb geen idée, maar het leeft hier erg.

De nieuwe 125 is volgende week te gebruiken, ik ben benieuwd, de hoeveelheid papierwerk die er voor nodig is om de auto voor het WFP aan het rijden te krijgen is indrukwekkend.

• 09 November 2007 - 21:07

Martine:

hai geert, ik was al bijna vergeten hoe het voelt een regenbui in tropische warmte, maar ik weet 't weer hoor, ben net terug van een weekje Vietnam, ook diverse schooltjes bezocht, indrukwekkend! Mijn heilzame taak ging niet verder dan schriften, pennen en snoepjes uitdelen, maar het was evenzogoed erg leuk om er eventjes deelgenoot te mogen zijn. Ik wens jou nog heel veel good luck voor je laatste 2 weken, want het aftellen is nu toch wel een klein beetje begonnen?! alle goeds en tot gauw!~xx

• 12 November 2007 - 09:03

Marjolein Hammers:

Hoi Geert,

Wat fantastisch om jouw verhalen te lezen. Wij vieren hier halloween en verkleden onze kinderen als heksen voor de fun. Bij jou heeft de hekserij een hele andere impact. Wat een andere wereld. Mooi werk wat je doet, ik ben hartstikke trots op je!

Groetjes,
    Marjolein