leerkrachten centraal - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu leerkrachten centraal - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

leerkrachten centraal

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

12 Oktober 2007 | Malawi, Lilongwe

De eerste dag van deze week was het moederdag. Voor de meeste Malawianen een vrije dag, voor WFP een halve vrije dag. Ook hier wordt moeders in de watten gelegd op deze dag. De rest van de week stond met name in het teken van de training van de leerkrachten voor schoolfriends. Van alle 33 scholen wordt van de groepen 5, 6 en 7 een leerkracht getraind door de Primary Education Advisors. Deze zijn een aantal weken geleden getraind door Ernst en Anica van de CED Rotterdam. Op de trainingen die ik kort heb bijgewoond werd ik bestookt met vragen over Nederland. De vragen die er leven zijn er vele. Maar 3 vragen worden eigenlijk in alle groepen gesteld
1. Hoe doen jullie dat; leven met zoveel mensen en auto’s bij elkaar op zo weinig ruimte?
2. Hoe wonen mensen in NL
3. Hoe zit dat met jullie landbouw, zijn er net zoveel boeren als hier in Malawi?
In de laatste groep die ik vandaag bezocht werd uitgebreid geinformeerd over hoe onze structuur met chiefs in elkaar zit. Ja goede vraag, dus maar uitgelegd hoe het zit met gemeenteraden, provincies en het parlement in NL. Dat valt nog niet mee om dat goed duidelijk te maken, want wie zijn onze chiefs nu eigenlijk?.
Waar ze ook van onder indruk zijn is de temperatuur in NL. Wat koud!, Ik snak naar even wat kou, want zoals nu elke dag rond de 30 graden en vaak daarboven is heel leuk maar op een gegeven moment ook even genoeg. En het wordt nog warmer roept men hier. Deze week hebben we ook de 125 ingezet om nog wat aanvullende ironsheets (de dakbedekking) voor een keuken naar een school te brengen. Er waren daar 5 te weinig sheets geleverd en dit is de snelste manier. Wel weer kennis gemaakt met de uitgebreide administratie die dat met zich meebrengt: opdracht op kantoor, bon in warehouse, vrachtbon voor transport in 5 voud, en dan moet alles ook nog weer getekend retour. Maar alles blijft zo wel kloppen.
De verhalen van en over de 8 expressers, die hier zijn geweest, die ik te horen krijg zijn erg positief. Ik heb de indruk dat bij ieder van hen de korte trip onuitwisbare indrukken heeft opgeleverd. Onuitwisbare indrukken over de armoede in het algemeen, over de kinderen (en hun ouders) die hier in die armoede leven, maar ook over het feit dat wat het WFP doet echt een verschil maakt voor de mensen hier. En over hoe ingewikkeld en hardnekkig de problemen zijn. Over hoe moeilijk het is om een goed beginpunt te vinden om verdereontwikkeling op gang te krijgen. Maar hoe dan ook dat onderwijs daarbij een belangrijk uitgangspunt moet zijn. Op 5 oktober was het wereld lerarendag. In een grote advertentie hier in de kranten, met als thema” betere werkomstandigheden voor leraren betekenen betere leeromstandigheden voor leerlingen” geeft het ministerie van onderwijs aan wat voor hen de prioriteiten zijn voor het onderwijs. Naast vergroting van het aantal opleidingsplaatsen voor leraren gaat veel aandacht gegeven worden aan de professionele begeleiding van de leerkrachten. De leraren worden opgeroepen om hard te werken (en dat doen ze al!) en slechte gewoonten als dronkenschap, ongeoorloofde afwezigheid en relaties met leerlingen na te laten. Het zal je in een openbare advertentie zo verteld worden. Maar al met al zijn het goede stappen die Malawi wil zetten op weg naar een betere toekomst voor al haar inwoners.
Ondertussen heb ik weer bezoek, mijn vader en zus zijn aangekomen voor hun eerste echte Afrika ervaringen.

• 14 Oktober 2007 - 15:08

Martine:

Gezellig voor je dat je vader en zus er zijn. FF een " nederlandse" onderbreking. Hoop dat t allemaal goed gaat met de warmte en de ingewanden zodat ze zoveel mogelijk kunnen zien en beleven met jou samen. Geniet ervan!!

• 16 Oktober 2007 - 06:13

Jeroen Gehlen:

Hoi Geert,

Je zult ze wel missen de conference calls. Helaas moet ik je uitnodigen voor een hele spoedeisende MTA conf call. Aanstaande donderdag om 11 uur graag inbellen op het "noodnummer" van Sp8! Laat even weten als je de gegevens niet meer hebt!

We bellen (hoop dat het ditmaal gaat lukken)!

NB Hoorde van Werner dat je de groep met veel enthousiasme hebt rondgeleid als "local hero".

Groeten van de Oranje familie uit Amsterdam!

• 16 Oktober 2007 - 07:18

Rene:

Ha die Geert long time no see. Zo te lezen gaat het allemaal goed daar. Hoop dat je het nog steeds naar het zin hebt. Hoop je snel weer te spreken, want de voetbalverhalen op de maandag mis ik wel hoor. tot gauw en veel succes jongen. ps: probeer je conditie op peil te houden daar, anders valt het straks zo tegen hahaha

• 16 Oktober 2007 - 16:16

Ruud Van Weerden:

Hoi Geert,

donderdag conf call....zorg je wel dat je gewoon nederlands praat, malawinees kan ik nog niet. Ik zag op één van de fotó's een mooie fiets...volgens mij haal je hier wel je gemiddelde mee naar beneden. Goed om te zien wat voor werk jullie daar verzetten om de mensen te helpen. Take care Geert, spreek je donderdag groet.

• 16 Oktober 2007 - 20:06

Edwin:

Hoi Geert,

dank voor je belletje! Kan ik waarderen. Ik spreek je, keep up the good work. See u soon.

• 17 Oktober 2007 - 13:46

Ineke B:

Hi Geert,
    na maand vakantie (pff...) weer beetje bijgelezen. Wat een fantastische ervaringen moet jij daar meemaken! En dan ook nog 8 Expressers uit de Benelux rondleiden. Ik heb al wat reacties gehoord en het moet voor hen onvergetelijk zijn geweest.
    Leuk dat je vader en zus er zijn.
    Geniet ervan!

• 17 Oktober 2007 - 15:12

Wally Van Delden:

Hoi Geert,

Het is officieel pas morgen, maar omdat ik er dan vrij ben, wil ik je langs deze weg van harte feliciteren met je verjaardag,ondanks het harde werken daar, hoop ik dat je een topdag hebt!Geniet ervan.

Groetjes Wally

• 17 Oktober 2007 - 15:16

Tjeerd Siersma:

Hoi Geert,
    Kan je voor mij even een 8D form opmaken :-)

Goed om te lezen dat het goed met je gaat! je doet iig een hoop goed werk.

Graag wil ik je alvast feliciteren met je verjaardag...

Grtz, Tj

• 17 Oktober 2007 - 15:20

Jessica Van Wel:

Hoi Geert,

Alvast van harte gefeliciteerd voor morgen, maak er een mooie dag van.

• 17 Oktober 2007 - 23:09

Hasan Tubay:

Dag Geert...

Door mijn werktijden kan ik je lekker als eerste feliciteren met je verjaardag Oléééé...

Super stoer dat je al zo'n lange tijd daar bent!!
    Ik heb al heimwee na een week ergens anders ;) hahaha

Geniet van deze mooie dag.

Groetjes namens alle Export Office medewerkers.

• 18 Oktober 2007 - 05:39

Michael Kalkman:

Geert je bent vandaag jarig ik wens je al het goede van de wereld en een grote betekenis in het geen waar je nu mee bezig bent van Harte

Michael

• 18 Oktober 2007 - 06:21

Joke Voetelink:

Hoi Geert, gefeliciteerd met je verjaardag!

• 18 Oktober 2007 - 06:22

Dirk De Graaf:

Hoi Geert van herte gefeliciteerd met je verjaardag.Maak er nog een fijne tijd van en veel succes.

• 18 Oktober 2007 - 06:25

Sascha Ponsioen:

Gefeliciteerd!!!

• 18 Oktober 2007 - 06:32

Michiel/Erik/Kees:

Hoi Geert,

Van harte met je verjaardag!
    Groetjes uit het koude Amsterdam!

• 18 Oktober 2007 - 06:41

Edwin Wienhoven:

Geert,

vandaag jij aan de beurt. Van harte gefeliciteerd!

gr, Ed.

• 18 Oktober 2007 - 07:25

Arjan Pikee:

Hey Geert,

van Harte gefeliciteerd met je verjaardag..!

Geniet & keep up the good work!

Groet!

• 18 Oktober 2007 - 08:23

Michel Timmermans:

Beste Geert,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zal vreemd zijn om dat in Malawi te moeten vieren, maar ik begrijp dat je familie op bezoek hebt. Succes met al je goede werk daar!
    Groet, Michel

• 18 Oktober 2007 - 08:24

Ger:

Hoi Geert,

Gaat lekker lees ik.., temperatuur goed,tempo aangepast.

Gelukkig zie ik je dan ook niet zelf metselen, hahah..

Keep on rolling!!

En gefeciliteerd met je verjaardag!

groetjes,

ger

• 18 Oktober 2007 - 08:29

Ko De Boer:

Hoi Geert,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en veel succes daar en geniet ervan.

• 18 Oktober 2007 - 08:33

Caroline Tissingh:

Geert, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Maak er een mooie, zonnige dag van!
    Groetjes, Caroline

• 18 Oktober 2007 - 08:45

Erwin :

Hi Geert,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Make them proud...

• 18 Oktober 2007 - 08:46

Kosta:

Geert, hardstikke leuk hoor die leerkrachten centraal. Maar vandaag ga je er maar ff tussenstaan. Op je verjaardag sta jij ff in het middelpunt. Van harte gefeliciteerd! We hebben een oranje balonnetje voor je opgeblazen.

• 18 Oktober 2007 - 08:58

Ankie V.d. Spank:

Hoi Geert,

Vandaag sta je nog meer in het zonnetje! Proficiat met je verjaardag en een leuke dag met je familie.

Groet,
    Ankie

• 18 Oktober 2007 - 09:31

Ineke B:

Hi Geert,
    Jarig in Malawi! Viert men daar zijn/haar verjaardag eigenlijk? Gefeliciteerd en een hele fijne dag met je zus en vader.
    Groetjes, Ineke

• 18 Oktober 2007 - 11:01

Martine:

hiep hiep hiep.......... van harte Geert en alle goeds voor een nieuw levensjaar!! gezellige dag

• 18 Oktober 2007 - 11:17

Rob Vd H/Mobi:

Lieve Geert,

Mede namens Rob de felicitaties voor je verjaardag. Ik hoop dat je een fijne dag hebt vandaag.
    groetjes,
    Mobi

• 18 Oktober 2007 - 11:25

Maartje De Jong:

Hoi Geert,
    Van harte gefeliciteerd! Wat doe je vandaag op je verjaardag? Ik wens je een hele fijne, 'bijzondere' dag in Malawi.

Groetjes Maartje

• 18 Oktober 2007 - 11:30

Mark Van Der Wal:

He Geert,

van harte gefeliciteerd!!

• 18 Oktober 2007 - 15:10

Martijn Otte:

Van harte gefeliciteerd !

• 18 Oktober 2007 - 16:34

Karel En José:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en nog een goede resterende 6 weken in Malawi.

• 18 Oktober 2007 - 20:59

Luuk:

Hoi Geert.
    allereerst (nog) van harte met weer een verjaardag. Hoop dat je lekker in de watten gelegd bent door de lokale inwoners. Misschien kun je eens beschrijven hoe zij daar een verjaardag vieren. Wens je nog veel succes toe en een paar graadjes kouder.
    Succes, Luuk