Onderwijs als basis - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu Onderwijs als basis - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Onderwijs als basis

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

01 Oktober 2007 | Malawi, Lilongwe

Weer een week die niet op de andere leek.In het begin van de week de ronde langs de scholen. Ik krijg steeds beter beeld bij de scholen die echt wel willen en de scholen die roepen wel te willen maar nog niet op volle kracht aan het werk zijn.
De communitymeetings hebben trouwens echt een positief effect op iedereen gehad, dus iedereen doet wel wat maar het tempo kan omhoog. Iedereen roept nog steeds voordat de regentijd begint met alle bouwwerken klaar te zijn.
De schooltuinen op Magada school en Kanyambwe beginnen zich echt te ontwikkelen. De opbrengst van de schooltuinen, uit de verkoop van de groenten, wordt gebruikt om bijvoorbeeld zout te kopen voor de pap, of voor de school nuttige dingen, schriften, pennen enzovoort.
Het succes van schoolfeeding kan je afmeten aan de toestroom van leerlingen. De meeste scholen zijn behoorlijk gegroeid sinds schoolfeeding is geintroduceerd, bijvoorbeeld Mdzombwe is gegroeid met meer dan 1000 leerlingen. Dat is nu een school met 2450 leerlingen. En onderwijs is echt het begin van een verandering. Op school kunnen de kinderen leren lezen, schrijven, hygiene leren, leren hoe opm te gaan met ziekten en ziekten als malaria en Aids te voorkomen.
Allemaal essentieel voor Malawi als je je als land verder wil ontwikkelen.
Ook van belang is hoe je je eigen toekomst ziet. En de president is daar heel helder over.
De president, Bingu wa Mutharika is in de VS. Daar heeft hij onder andere gesproken op de universiteit van Columbia over globalisering, met de titel “ globalisering en Afrika, de machtigen en de machtelozen. “De G8 landen moeten eraan worden herinnerd dat een partner die met je hand in hand gaat beter is dan een partner die je op de schouders meeneemt”. Dus is een sterker Afrika een betere handelspartner dan een zwak Afrika. Malawi zal niet langer programma’s implementeren die door donororganisaties zijn ontwikkeld maar zal haar eigen programma’s ontwikkelen die door donors kunnen worden ondersteund. “In Malawi hebben we onze eigen situatie in onze handen genomen”
Hij gaat er nog steeds van uit dat Malawi de millenniumdoelstellingen zal overtreffen door ervoor te zorgen dat er in 2015 geen armoede meer zal zijn in Malawi. En dat begint dus ook bij goed onderwijs.
Deze week stond ook in het teken van Schoolfriends, er was een uitgebreide missie uit Nederland over om Schoolfriends in te luiden, daarover in een volgende week meer. Alle materialen voor Schoolfriends zijn in elk geval aangekomen dus we kunnen aan de slag met het verder uitrollen.

• 01 Oktober 2007 - 17:14

Monique:

Ha Geert! Wat goed om op de hoogte te blijven van al je ervaringen. Als het goed is, is Werner nu bij jou. Doe hem de groeten van ons van transport. Grtz Mario Ronald Ado Monique

• 03 Oktober 2007 - 05:11

Michael:

Geert
    Als ik dit allemaal lees, blijkt maar te meer hoe veel het nodig is dat TNT het WFP blijft ondersteunen.
    Je heb een belangrijke missie maak Nederland bekend met de problemen daar zodat het belang van ondrsteuning nog duidelijker word!

Ik gloof dat het aan jou wel toe vertrouwd is.

• 05 Oktober 2007 - 08:31

Robin :

Hee hallo Geert,

We zijn goed aangekomen in Nederland. Vandaag (vrijdag) meteen weer aan het werk.Ik ben nu een half uur op het werk en ik moet zeggen... Ik heb er moeite mee.

Zoveel indrukken opgedaan in zo'n korte tijd, mensen met vragen over hoe het was, waarop ik geen eenvoudig antwoord kan geven, zoveel beelden in mijn hoofd die nog een plek moeten krijgen en angst om mijn mailbox te openen, omdat ik nog geen zin heb in gemiereneuk over cijfertjes...

Ik hoop dat je nog een super leuke tijd hebt daar, met veel succes!

Keep up the good work!