week 2 verdere kennismaking met WFP en de taal - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu week 2 verdere kennismaking met WFP en de taal - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

week 2 verdere kennismaking met WFP en de taal

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

17 Augustus 2007 | Malawi, Lilongwe

Hoi Allemaal

Bedankt (Zikomo) voor al jullie reacties, het is heel leuk om die te lezen!
En alweer een week voorbij, net als in Nederland kijkt ook iedereen altijd weer uit naar het weekend. Ik ook, maar de dagen zijn zo boeiend dat het wel even door mag gaan. Deze week lag de nadruk op verdere kennismaking met WFP en met de taal. Wat een taal! Voor de kenners de algemene kennismaking: How are you ?: Muli Bwanji?
I’m fine how are you: Ndili Bwino, kaya inu? I am fine too: Ndili bwinonso Thanks, Zikomo, zikomo.
Op maandag ben ik naar het Ministerie van Onderwijs geweest. Een van de projecten dat op korte termijn gaat lopen is Schoolfriends. Kort gezegd is schoolfriends een programma waarbij scholen in Malawi en Nederland informatie gaan uitwisselen, over hun leefomstandigheden, school zodat er over en weer meer kennis ontstaat. Het is min of een verdere verdieping van de huidige Kids Moving the World lessen. Bekend bij alle game guides. Wie is er nog geen game guide? Eind deze maand zal er een eerste train the trainer sessie worden gedaan door 2 trainers (Anica en Ernst) uit NL. Ik vind het een boeiend project en ben met name heel benieuwd naar de reacties in Malawi als ze horen en lezen over de Nederlandse scholen. Een project als dit vereist ook hier goede voorbereiding en goede afstemming via de juiste kanalen en via de juiste hierarchie.
Om na te gaan of iedereen de uitnodigingen heeft ontvangen en begrijpt wat er van hen wordt verwacht zijn we woensdag de 5 geselecteerde scholen nagereden en hebben we verdere informatie gegeven. Ik hoop dat iedereen inderdaad op de trainingen zal komen, we zullen elke keer als we op de scholen zijn er naar informeren. Uiteraard hebben we ook op de scholen gekeken naar de voortgang van de verschillende bouwprojecten. Op de foto’s zien jullie wat voorbeelden van de gebouwtjes zoals die op deze scholen zijn / worden gerealiseerd. (het kan zijn door de regelmatig beperkte snelheid van het electronische zandpad dat de foto’s wat later worden geplaatst) Op dinsdag verder kennismaking gehad op kantoor. Ik ben echt onder de indruk van de vele activiteiten die het WFP onderneemt. Ik ben verder op de hoogte gebracht over de werkzaamheden mbt de malnutricion (ondervoeding) van kinderen tot 5 jaar. In deze voorschoolse periode zijn er diverse projecten in het hele land om de kinderen bij te voeden. In deze projecten wordt nauw samengewerkt met het Ministry of Health en UNICEF (de kinderorganistie van de VN) Ook is er in de voedselprogramma’s speciale aandacht voor zwangere vrouwen en borstvoedinggevenden vrouwen. Daarnaast is er een speciaal programma voor AIDS / HIV. Daarbij gaat het met name om de voedselzekerheid van de huishoudens van de besmette mensen te garanderen. Ik vond deze presentaties zeer indrukwekkend, je weet een aantal dingen wel maar het is hier allemaal heel dichtbij en het is om stil van te worden dat zulke activiteiten in de “global village” die onze wereld steeds meer wordt, nog steeds nodig zijn.
Ook heb ik het warehouse van WFP hier in Malawi bezocht. Het vraagt een hele goede coordinatie om de hoeveelheid voedsel op tijd op de scholen te krijgen. En die scholen zijn over het algemeen niet zo goed bereikbaar als die in Nederland. Tijdens mijn bezoek was ik getuige van het laden van een van de wagens. 42! mensen waren daarbij betrokken! Iedereen wil heel graag zijn verhaal kwijt en vertellen wat ze doen. Het zijn zeer vriendelijke en gastvrije mensen.

• 17 Augustus 2007 - 11:22

Ineke B:

Hi Geert, wat een fantastische fiets heb jij! Dat zal een mooi gezicht zijn. Een witte man op een zondag op de fiets door Lilongwe. Dat ziet de lokale bevolking vast niet vaak. Geen wonder dat ze je nu al kennen. Succes met al je projecten!
    groetjes, Ineke

• 20 Augustus 2007 - 07:53

Jan Reijers:

Geert,
    leuk om te lezen over je dagelijkse belevenissen en beslommeringen.
    Keep up the good work!
    Groeten Jan

• 21 Augustus 2007 - 08:16

Ron Van Sebille:

Geert,

Muli Bwanji?
    Wat een indrukwekkend avontuur beleef je daar zeg.
    Ik hoop dat je ook echt een bijdrage kunt leveren aan het helpen van de bevolking maar vooral de kinderen daar.
    Ik krijg telkens weer kippenvel als ik foto's zie met hopen kinderen erop.

Heel veel s6 !!

Wanneer ga je de fiets oranje verven ???
    Ik wil wel sponsoren !!

• 21 Augustus 2007 - 08:23

Fetty En Frank:

Hoi Geert

Wat beleef jij veel.
    Wij vinden het erg leuk om je zo te kunnen volgen bij je missie.
    Nog bedankt voor de mooie kaart voor ons 45 jaar huweijk.

Groetjes
    Fetty en Frank

• 22 Augustus 2007 - 12:59

Kees Kraaijenoord:

Hoi Geert,

Nooit geweten dat ze daar ook een fietsplan hebben in Malawi ;-)

Groetjes Kees