verkennen van Lilongwe - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu verkennen van Lilongwe - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

verkennen van Lilongwe

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

14 Augustus 2007 | Malawi, Lilongwe

Het weekend gebruikt om Linlongwe wat verder te verkennen. Zaterdag te voet. Ik had al snel 1 van de lieden die “Afrikaanse” spullen verkopen op de kunstmarkt voor het Kibokohotel waar ik verblijf op sleeptouw. Ik ben hem ook niet meer kwijtgeraakt. Doel was naast gewoon rondkijken en sfeer snuiven te kijken of er goede fietsen te koop zijn. En ik heb er 1 gekocht een echte Indiase fiets die hier worden geassembleerd. De prijs van de fietsen nam langzaam af naarmate de straatjes smaller werden. Vanaf 12.000 malawinese kwatschas uiteindelijk op 8500 uitgekomen. Wat een heel klein zaakje leek was een redelijk grote werkplaats, waar tientalle fietsen stonden. Gelukkig want dan kan je keizen, de kwaliteit is niet optimaal. De fiets die ik heb gekocht had dan ook nog wel wat aandacht nodig. Ik heb samen met mr. Banda van het hotel alle moertjes en boutjes nagelopen. Alles zit nu vast! De wielen zijn een verhaal apart en echt rond zijn ze niet, ik zal nog wel eens een poging wagen om dat als het nodig is te verbeteren.
Lilongwe is een uitgebreide stad met allerlei verschillende wijken. Verdere straatnamen ontbreken bijna geheel.De stad wordt doorkruist door 2 rivieren, kortom het is behoorlijk heuvelachtig. De rivier wordt gebruikt als wasplaats, voor kleding maar ook gewoon voor kinderen. Ik denk dat dit water het enige water is ze beschikbaar hebben. Wat opvalt zijn de grote verschillen tussen heel arm en heel rijk. Je wordt op straat continu aangesproken om wat te kopen (de meest moderne dvd’s, krasloten, armbandjes verzin het maar en het is er) of gewoon voor geld. In “Shoprite”, een moderne supermarkt is echt alles te koop, maar onbetaalbaar voor de gemiddelde Malawiaan. Die maken voor dagelijkse boodschappen gebruik van een andere supermarktketen “peoplez”. Overigens zijn die winkels er alleen in de steden. De verschillen tussen heel arm en heel rijk zijn tussen stad en alles wat daarbuiten ligt nog veel groter. In de dorpjes waar de schoolfeeding plaats heeft is eigenlijk behalve wat er zelf verbouwd wordt niets beschikbaar.
Wat ook op blijft vallen is de gigantische hoeveelheid ruimte in deze stad maar ook het vuil. Iedereen gooit alles gewoon maar weg met als gevolg dat er overal plastic tasjes en ander afval ligt. Er schijnt wel en werkende vuilophaaldienst te zijn , maar niet te vaak.
Zondag op de fiets gegaan door Lilongwe. Vanuit Kiboko hotel naar "kantoor" kan in 20 minuten. Het is opvallend hoeveel mensen je later aanspreken en je gezien hebben. Op zondagen is Lilongwe behoorlijk rustig op de weekdagen met al het verkeer is fietsen bijna ondoenlijk. Ik heb heerlijk gefietst maar het blijft een Malawian bike. Dus regelmatig even wat moertje aandraaien hoort erbij.

• 17 Augustus 2007 - 07:28

Hans Kroodsma:

Hoi Geert, leuk te lezen wat je zoal allemaal meemaakt. Volgens mij heb je het prima naar je zin. Ik vind overigens dat de fiets er zo op de foto prima uitziet en niet onderdoet voor de studentenfietsen in Utrecht. Lijkt me hele belevenis om op de manier door de stad te toeren.
    Hier alles ok, ben net terug van vakantie dus weer wat aan het opstarten. Komende maand moet het Roadmap verhaal zodanig afgerond worden dat we tijdens de management dag een goed verhaal hebben staan.

Ik wens je heel veel success en plezier in Malawi en blijf je verhalen lezen!

Groet, Hans

• 17 Augustus 2007 - 11:14

Geert-Jan Janssen:

Hoi Geert,

Mooie fiets.
    Vooral de bel zit op de goede plaats.
    Zijn de banden niet aangepast aan het
    "wegdek"?
    Heb je nog contact met andere TNT-ers?
    Hoe ga je op een doordeweekse dag naar "kantoor"?
    Toch op de fiets?
    Veel succes dan.

Zie met spanning uit naar je volgende verhaal.

Gr.
    GJ

• 17 Augustus 2007 - 12:11

Martinique:

Ha Geert,

je hebt een paar mooie foto's gemaakt! 't Zou leuk zijn om daar nog meer van te zien, of is de ruimte heel erg beperkt?? Leuk om je verslagen te lezen & goed plan om een fiets te nemen,

groet
    Martinique

• 20 Augustus 2007 - 09:09

Jessica Van Wel:

Hoi Geert, Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, ik hou je belevenis in de gaten.

• 20 Augustus 2007 - 15:08

Jannie Salomonson:

Hoi Geert,

Leuk te horen dat je het daar naar je zin hebt.
    Mooie foto's heb je gemaakt, ziet er best mooi uit.
    Het gaat je verders goed, en ik volg je verder via onze intranet- site.

Groetjes,Jannie