Eerste week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

10 Augustus 2007 | Malawi, Lilongwe

Hoi allemaal

Een eerste week in Malawi vol met nieuwe indrukken en nieuwe mensen.
Het is echt een overweldigend land met overal ruimte en overal horizon. Maar ook een land met overal mensen die overal lijken te lopen en fietsen! (ik ga me hier thuis voelen)Wat ze trouwens allemaal vervoeren op die fietsen is ongelooflijk. Ik zal daar tzt wel wat foto's van maken.In deze eerste week heb ik alle 33 scholen bezocht die in het district rond de hoofdstad Lilongwe deel uit maken van het schoolfeeding programma van het WFP en waar TNT samen met de lokale communities de verdere "infrastructuur" verbetert door het leveren van materialen voor feeding shelters, keukens en opslagruimtes voor het eten.
De dorpjes waar de scholen zijn zijn moeilijk bereikbaar via hobbelige zandwegen en lijken ver weg van welke wereld dan ook. Het schijnt nu nog goed te zijn omdat het de droge periode is als het nat wordt is het nog moeilijker.
Dat rondrijden gebeurt samen met Simeon en Masika. Simeon is "onze" TNT chauffeur van het WFP (ik ben de 19e TNT er die hij rondrijdt in Malawi) en Msika is de tolk maar ook degene die alles weet van de TNT projecten. In deze eerste ronde is ook Inge Knapen, de huidige TNT projectmanager meegeweest om alles aan mij over te dragen en mij voor te stllen op de scholen.
Voor de verschillende projecten zijn nu (bijna) alle materialen geleverd en kan overal de bouw beginnen. De materialen zijn met name hout voor de dakconstructie, cement en dakplaten. De bakstenen worden door de communities zelf gemaakt. Belangrijk is om de bouw goed te monitoren en te zorgen dat de materialen voor het goede project worden gebruikt en dat er inderdaad gebouwd wordt. Alle projecten worden van te voren zorgvuldig met de lokale communites voorbereid tijdens community mmetings. Uiteindelijk moeten zij het werk uitvoeren en ook zorgdragen voor goed onderhoud. In de komende tijd zullen we nog verschillende community meetings organiseren om ook de voortgang erin te houden.

• 10 Augustus 2007 - 07:45

Rose:

Hoi Geert,
    Dit klinkt allemaal bekend! Wordt je ook rondgereden in 'mobile 125'??
    En is 'onze' wall of fame nog in de kamer van Msika?? Vraag het hem maar.
    Veel plezier (ben nog steeds een beetje jaloers, haha) en doe de groeten aan Msika & Simeon (zeg ff tegen Simeon dat ik zijn sms-je ontvangen heb....ga hem snel contacten!)
    Doei roos

• 10 Augustus 2007 - 08:01

Ineke B:

Hi Geert, leuk te lezen! Wat ben je al druk zeg. Je hebt gewoon alle 33 scholen al bezocht en dat met die afstanden en wegen... Wat zal je een indrukken opdoen. Helemaal fantastisch!
    Heel veel succes en geniet van wat je mag doen!
    groetjes, Ineke
    PS telefoon komt naar je toe via Inge.

• 10 Augustus 2007 - 08:39

Caroline:

Ha die Geert,
    Mooi dat je goed bent aangekomen! Ben erg benieuwd naar je avonturen (op de fiets...).

groetjes van uit een fris Schiphol-Rijk!
    Caroline

• 10 Augustus 2007 - 08:46

Frank Moltini:

Hi Geert. Ben reuze benieuwd naar de rest van je verhalen!

• 10 Augustus 2007 - 08:49

Joke Voetelink:

Erg gaaf om te lezen allemaal Geert. Veel succes, en hoop snel een nieuw verhaal te lezen!

Groetjes

• 10 Augustus 2007 - 09:11

Caroline:

Ha die Geert,

groetjes van uit een fris Schiphol-Rijk!
    Caroline

• 10 Augustus 2007 - 09:11

Henkjan:

He Geert,

Zo te horen ben je al aardig op gang gekomen. Leuk om te horen dat je al zoveel gezien hebt! Is je fiets trouwens al gearriveerd?
    Succes!
    Groet,
    Henkjan

• 10 Augustus 2007 - 10:22

Diana:

Hallo Geert,

Ontzettend leuk om jouw eerste verhaal te lezen. Kijk al uit naar de volgende!

Groetjes,
    Diana (SP8)

• 10 Augustus 2007 - 15:28

Pauliene:

Hi Geert !
    Door mijn vakantie helemaal geen tijd gehad om je gedag te zeggen..Ik wens je heel veel plezier en inspiratie. Ik weet zeker dat dit een ongelooflijk indrukwekkende, confronterende en vooral mooie periode voor je zal zijn. Geniet ervan !! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Groetjes,
    Pauliene

• 11 Augustus 2007 - 13:09

Marianne:

Hoi Geert,
    Terwijl wij weer na de vakantie wennen aan het gewone leven en het werk, ben jij in een heel andere wereld beland. Bijzonder dat je dat werk een paar maanden mag doen. We hadden op onze computer geen verbinding met internet en liepen te mopperen omdat het vaak zoveel tijd kost om uit te zoeken waar het aan ligt en leve het computerloze tijdperk etc. maar dan hadden we mooi niet jouw berichten kunnen volgen. Gelukkig hebben we nog een paar kinderen in huis met een computer dus kunnen we je verhaal in ieder geval steeds lezen.
    Maak er wat moois van en blijf ons vooral erover vertellen.
    Groeten, Marianne

• 12 Augustus 2007 - 20:17

Martine En Ron:

Hai Geert,
    k heb van Maup deze site gekregen, leuk om je belevenissen te volgen, hoef ik niet alles aan haar te vragen........ k begrijp nog steeds niet wat jouw taak daar precies is, maar ik neem aan dat me dat wel duidelijk zal gaan worden. Heel veel succes gewenst en hopelijk gaat het worden wat je er zelf van had verwacht.
    p.s. ik pas wel een beetje op Maup hoor!!
    groetjes uit Jan Wils (sinds gister)

• 13 Augustus 2007 - 08:27

Sandrina:

Hai Geert,

Ik zie het al, ook daar kan je niet stil zitten. Heel veel plezier daar en ik blijf lezen.

Groetjes

• 13 Augustus 2007 - 10:49

Arjan:

Hey Geert,

nu al flink bezig zo te lezen. Heel veel succes en plezier & houd ons vooral op de hoogte hier in mooi Amsterdam..!

Groet!

Arjan

• 13 Augustus 2007 - 11:42

Marc Ossevoort:

Hoi Geert,

veel plezier en ik hoop dat je dat kan bijdragen wat je voor jezelf als doel hebt gezet. Lijkt een vrij drukke week te zijn geweest voor je.

Ik hoop gauw weer een stukje van je te lezen maar ook te zien .

Groetjes Marc

• 18 Augustus 2007 - 16:10

Jouke:

leuke foto's marten was ziek op z'n verjaardag

groetjes van jouke en marten

• 21 Augustus 2007 - 08:16

Rene Van Heijningen:

ha die Geert. Goed van je te horen en dat je al lekker bezig bent. Moet ik nog een TNT tenue opsturen voor de fiets? en heb je al een maatje gevonden om te lopen? Ik mis de gesprekken wel hoor op de maandagmorgen. Veel succes en maak er wat van.