En alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu En alweer een week voorbij! - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

En alweer een week voorbij!

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

24 Augustus 2007 | Malawi, Lilongwe

Hoi Allemaal (Moni Mayi , Moni Bambo, gegroet dames, gegroet heren)

En weer bedankt (Zikomo kwambiri) voor al jullie reacties, het blijft heel leuk om die te lezen!
Er worden veel vragen gesteld en ik kan die niet allemaal beantwoorden, maar ik hoop dat alles een beetje duidelijk is en wordt. Maar wat dat fietsen betreft, dat is hier lastig omdat automobilisten hier de houding hebben van een fietser gaat wel opzij en als niet dan toch! En het weer houdt jullie bezig, het is nu elke dag tegen de 30 graden en het wordt langzaam aan warmer.
Na een lekker rustig weekend waarin ik heb vertoefd in Senga Bay aan het lake Malawi weer een week met actie. Maandag meteen maar weer de verst weggelegen scholen bezocht. En me weer verbaasd over de voortgang maar ook over de verschillen tussen de scholen. Het is nog een hele klus alle foto’s goed te archiveren en de voortgang van de verschillende gebouwen duidelijk te maken. Je neemt wat foto’s op een dag. De voortgang zit er goed in, alle materialen zijn geleverd en ze kunnen voort. Het verschil zit er met name in hoe de communities het werk (willen) ondersteunen. En dat verschilt nogal. Sommige communities zijn heel actief, andere zijn heel betrokken maar doen weinig. Op Kapinga school is bijvoorbeeld extra geld bij elkaar gebracht om de feedingshelter wat mooier te maken. Dat is een prachtig bouwwerk geworden. Als de storeroom gebouwd is kan in elk geval het klaslokaal weer worden gebruikt waar het voor is, voor lesgeven. Helaas is ook het aantal klaslokalen te klein. Zeker aan het eind van de natte periode januari, februari. Dan is het aantal kinderen dat naar school gaat verreweg het grootst, ook omdat dan de voedselsituatie het slechts is maar ook omdat er niet op het land kan worden gewerkt. Op alle scholen waar we nu komen worden de grade 8 leerlingen met extra lessen in de vakantie voorbereid op hun examans die in de eerste week van september plaatsvinden. De leeftijd van deze grade 8 leerlingen varieert van 13 tot 18 jaar.
Een verhaal apart zijn de wegen. Buiten de hoofdwegen zijn ze geheel onverhard en nu in de droge periode redelijk begaanbaar. Maar ook nu is het een uitdaging om met een vrachtwagen de scholen te voorzien van het voedsel.
Volgende week gaan de leerlingen weer naar school, ik ben benieuwd hoe dat is. Uiteindelijk doen we het toch allemaal voor de leerlingen, om een maaltijd te krijgen maar ook om gewoon, lekker naar school te kunnen en wat te kunnen leren. Overigens maken leerkrachten zich ook hier zorgen over de leerhouding van de leerlingen, ze zijn te speels, niet serieus genoeg met betrekking tot hun schoolwerk.

Malawi blijft een land waarover ik me blijf verwonderen. De politiek hier is ook moeilijk te begrijpen. Het budget voor het nieuwe belastingjaar (lopend van juli 2007 tot juli 2008) is nog niet goedgekeurd. De debatten in het parlement worden life op de radio uitgezonden en zijn op zijn zachtst gezegd levendig. Uiteindelijk gaat het ook daarbij gelukkig, als er over de inhoud en niet over de procedures wordt gesproken, steeds wel over de voedselzekerheid, het onderwijs en de ecomoische voortgang. Daar wil iedereen hier zijn schouder onder zetten.

  • 27 Augustus 2007 - 09:00

    Rebecca:

    Hoi Geert,

    Ik zag 'Geert in Malawi' op de NL site en ik wist gelijk dat jij dit moest zijn. Leuk om je verslag te lezen. Veel succes!

    Groeten,
    Rebecca

  • 28 Augustus 2007 - 12:47

    Else:

    Geert, leer jij ook zo fietsen met bepakking? handig voor je volgende vakantie. vr gr Else

  • 28 Augustus 2007 - 19:17

    Martine:

    Hai Geert,
    vandaag Maup uitgebreid gesproken, was gezellig. Leuk dat jullie eindelijk kunnen skyppen. T lijkt alsof je al lang weg bent, maar t is toch pas 3 weekjes.
    Leuk wat fotoos te zien, ik begrijp wat voor 'n klus dat is. Leuk ook om zo wat te horen over een voor mij totaal onbekend land, geen vakantieland dus, alhoewel dat best zou kunnen, geen politieke oorlogen/geen overstromingen/redelijke infrastructuur voor Afrikaanse begrippen. Ik hoop van harte dat t je lukt het realiseren van de schooltjes. Mijn moeder heeft in samenwerking met Andre zijn inzet een schooltje in Ghana ondersteund,ik weet een klein beetje wat voor een voldoening dat kan geven. En dan maar hopen dat t zo door blijft gaan als "wij" weer naar nederland zijn vertrokken.............
    groetjes uit een zonnig Nederland!!

  • 30 Augustus 2007 - 13:54

    Ruud Van Weerden:

    Hoi Geert,

    Hier een berichtje vanuit NL, ik ben net terug van mijn vakantie vanuit Turkije en volgens mij heb je daar ook soortgelijke temperaturen. ik hoop dat alles goed met je gaat. Take care

    Groet Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Lilongwe

Malawi

Vanuit het sponsorship van TNT werken bij WFP Malawi

Recente Reisverslagen:

02 December 2007

Weer thuis

23 November 2007

Afscheid

16 November 2007

allemaal naar school!?

09 November 2007

regen, ziekten en heksen

02 November 2007

een week "gewoon" werken
Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 28843

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Juli 2019

Langs het IJzeren Gordijn

04 Augustus 2007 - 02 December 2007

Malawi

Landen bezocht: