een weekje Schoolfriends - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu een weekje Schoolfriends - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

een weekje Schoolfriends

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

30 Augustus 2007 | Malawi, Lilongwe

Hoi Allemaal (Moni Mayi , Moni Bambo, gegroet dames, gegroet heren)

Deze week stond voornamelijk in het teken van de trainingen van het Schoolfriends programma. Afgelopen zaterdag kwamen Ernst en Anica, trainers van het CED aan. Met bijna 2 uur vetraging, er moest een band worden gewisseld van het vliegtuig in Nairobi. Het weekend hebben we gebruikt om inkopen te doen voor de kidskist. Dat wordt echt een hele leuke kist, die gebruikt gaat worden om de lessen over Malawi in NL te ondersteunen met artikelen uit Malawi zelf. In de kist komt onder andere een pakje koffie te zitten uit Mzuzu en een beetje sisaltouw, dat op een van de scholen zelf is gemaakt. Maar ook hebben we inkopen gedaan voor de kidskist in Dedza in de pottery. Dat is echt de trots van Malawi. Je kan er ook online bestellen, de moeite waard ze hebben hele mooie spullen en je steunt er de malawiaanse economie mee! (www.dedzapottery.com). Dan de training zelf, de organisatie gaat helemaal langs de hierarchie van het ministerie van onderwijs. De directeur van planning kwam zelf openen en de uitnodigingen moesten netjes via de goede kanalen verspreid worden, dat kost een aantal bezoekjes aan het ministerie en aan de andere kantoren. Al met al was iedereen aanweizg op de eerste dag. De Directeur van planning benadrukte dat het project een pilot is en bekeken gaat worden door iedereen om te kijken of deze vorm van cross culturele uitwissling werkt. Tot en met woensdag werden de lerarenbegeleiders getraind en donderdag de leerkrachten van 5 pilotscholen door de begeleiders en vrijdag was het proeflessen geven. Het is heel leuk om zo’n proces bij te wonen en te zien hoe er wordt gereageerd op het in Nederland ontwikkelde materiaal. Ze vinden het erg mooi en hebben terecht veel vragen, met name over de inhoud! Dit jaar nog moet de eerste uitwisseling van de “exchange forms” met de Nederlandse scholen gaan gebeuren. Hier, in Malawi zullen we tijdens onze bezoeken eind november het materiaal verzamelen en opsturen naar NL. Vanuit NL zal het naar het WFP Malawi worden verstuurd.
Woensdag wat scholen bezocht en voor de eerste keer zelf kunnen zien hoe de schoolfeeding werkt, wat een rijen. Hoe zal dat zijn als je al honger hebt ook nog zo lang moeten wachten. Indrukwekkend. En wat een hoeveelheid kinderen op al die scholen en wat een omstandigheden waaronder ze les krijgen, al zijn er natuurlijk in NL zat kinderen die als het warm is graag onder een boom les zouden krijgen.
Met een beetje goede wil gaat morgen op de Mdzobweschool, bij het traningscentrum het dak op de storeroom.
Woensdag ook nog in het Warehouse geweest. Daar kan je goed zien wat voor schaal de activiteiten van het WFP hebben. De voorraden lijken enorm maar zijn ook zo weer weg als bijvoorbeeld de distributie van schoolfeeding plaats vindt. En nogmaals herhaald, fantastisch schoon,de medewerkers van het warehouse beginnen te glimmen als je dat tegen hen zegt.
Op donderdag zijn de teachers getraind voor het Schoolfriendsprogramma. Alles gaat tot nu heel goed en ze lijken er echt zin in te hebben om het door te geven aan hun leerlingen. Ze zijn heel nieuwsgierig naar hoe het is om in Nederland te wonen ze verbazen zich over hoe klein NL is, over de hoeveelheid mensen en de hoeveelheid auto’s. Ook zijn er veel vragen hoe het komt dat mensen steeds minder godsdienstig zijn. Is daar een makkelijk antwoord op? Morgen worden de eerste proeflessen aan de leerlingen gegeven, hoe dat was schrijf ik later wel.
Het is echt een fantastische belevenis om hier te mogen zijn!

• 05 September 2007 - 08:38

Jarno Pietersen:

Hallo Geert,

Wat leuk weer om ervaringen te lezen vanuit Malawi, vooral vanuit het Lilongwe district! Ik zag al wat foto's van projecten waar we zelf mee bezig zijn geweest vorig jaar!

Ik las hier op Expressnet ook dat je met de 8 gelukkigen van TNT Express meegaat tijdens de veldtrip. Zelf ben ik ook eind van de maand in Malawi (vakantie), dus misschien komen we elkaar nog tegen!?

Zag ik nou goed dat Msika op één van de foto stond? Zou leuk zijn die mensen weer te ontmoeten...

Keep up the good work en wie weet tionana.

Groeten,
    Jarno
    Volunteer Team X
    jarnopietersen@hotmail.com

• 05 September 2007 - 13:48

Jeroen Gehlen:

Hoi Geert, wat een mooie verhalen. Goed om te zien dat het een fantastische belevenis is. Ben je nu weer bijna GameGuide in Afrika! Mijn "vakantie" zit er weer op. Mijn hutje is alleen nog niet af (aannemer roept nog een of twee maanden)... Bellen wil niet echt lukken of heb je m'n sms'jes wel ontvangen?

Help waar je kunt als als wij vanuit SP8 nog wat kunnen doen dan weet je ons te vinden. Veel plezier!

NB kwaliteit is > 92%!

groeten Jeroen