een paar dagen vrij en een "beetje" jarig - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu een paar dagen vrij en een "beetje" jarig - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

een paar dagen vrij en een "beetje" jarig

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

19 Oktober 2007 | Malawi, Lilongwe

Allereerst wil ik heel veel mensen bedanken voor alle goede wensen (en het prachtige gezang van SP8) die ik op (en rond) mijn verjaardag heb ontvangen. Het is best apart om je verjaardag in een land ver weg te vieren. En het is best wel een gek idée dat de gemiddelde levensverwachting hier nog geen 43 jaar is.(in Nederland is dat tegenwoordig ruim 79 jaar). Ik ga mijn verjaardag zeker nog een keer “overdoen” met Maureen en de kinderen
Zoals ik vorige keer al meldde zijn mijn vader en zus aangekomen voor hun eerste Afrika (sub Sahara) ervaringen die waren er dus wel bij op mijn verjaardag. Deze week heb ik een aantal dagen vrij genomen om van Malawi te genieten. Want naast alle armoede (en het hoge HIV Aids percentage) en het vele werk dat gedaan moet worden om de bevolking te helpen zich zelf steeds verder te helpen is Malawi, qua natuurschoon, ook heel erg mooi land. Wat wel opvalt is de hoge bevolkingsdichtheid. Je ziet overdag eigenlijk overal wel mensen fietsen of lopen.,
Malawi heeft ook een rijke traditie, die prachtig in beeld wordt gebracht in het museum bij de Mua mission. Echt een aanrader voor iedereen die in de buurt is.
Verder lijkt Malawi voor zover ik het kan beoordelen een redelijk vruchtbaar land. Dat lijkt en is een merkwaardige tegenstelling. Vele mensen,ook Malawianen zelf vragen zich ook af hoe het kan dat Malawi niet voldoende voedsel kan produceren voor de eigen bevolking. Feit is dat dat dus (nog?) niet lukt en hulp in vele vormen nodig is. Een van de vormen van hulp is om het gebruik van het land te diversificeren, dus om naast mais andere gewassen te gaan verbouwen. Er wordt nu al meer verbouwd dan mais alleen bijvoorbeeld suiker, tabak, koffie, thee en pinda’s. Veelal voor de export, maar het zijn alle producten die erg gevoelig zijn voor schommelingen in de wereldmarktprijzen. Verder is de grond is redelijk uitgeput en dat vraagt om een aanpak die dat proces kan doorbreken en dat is nog best heel ingewikkeld. Alle landbouw is kleinschalig en gericht op eigen voedselproductie. Schaalvergroting lijkt voor de hand liggend om de productiviteit en de opbrengst per hectare te vergroten, maar of dat gaat werken?
Wat verder in Malawi ontwikkeld kan worden is de toeristische sector. Malawi heeft een prachtig meer met veel (watersport)mogelijkheden, van luieren tot heel actief. Verder zijn er overal (in noord, midden en zuid) prachtige bergen die uitnodigen tot wandelen en fietsen, maar wat daarbij tegenzit (al is het ook wel erg lekker) is het klimaat; het is eigenlijk te warm om te bewegen.
En Malawi heeft prachtige nationale parken. In Liwonde national park kan je bijvoorbeeld prachtig op safari. Olifanten, krokodillen, wrattenzwijnen, zebra’s, buffels nijlpaardenen, in een afgesloten gedeelte een fokprogramma voor neushoorns, en heel veel (in Nederland niet voorkomende) vogels, alles is hier te vinden.
Kortom een land met veel mogelijkheden en toch wil het nog niet lukken. De vicieuze cirkel van de armoede (analfabetisme, kennis die verdwijnt door HIV/Aids, slechte gezondheid, beperkte scholingsmogelijkheden) moet worden doorbroken Ik ben ervan overtuigd dat het met mensen zoals die bij het WFP werken en anderen die ik heb ontmoet uiteindelijk wel gaat lukken, er is alleen nog wel een lange weg te gaan. En Malawi is onderhevig aan natuurinvloeden, droogtes en overstromingen beide komen voor, zijn moeilijk voorspelbaar en moeilijk hanteerbaar. Ook daarop moet ingezet worden door bevoorbeeld verdere erosie tegen te gaan, gericht bomen te planten enzovoort.. Voorbeelden van projecten zijn er wereldwijd genoeg. Dus laat de goede voorbeelden goede navolging krijgen.

Gelukkig zijn vele van bovengenoemde elementen opgenomen in de meerjarenstrategie van de Malawiaanse overheid. Dus de problemen worden (op papier in elk geval) onderkend.

• 19 Oktober 2007 - 11:55

Monique:

Geert, gefeliciteerd nog!! Grtz Monique

• 19 Oktober 2007 - 14:21

Roos:

Hey Geert....sorry, verjaardag vergeten maar alsnog gefeliciteerd (en tja...ze vieren het toch niet in malawi heb ik vorig jaar ervaren dusseh....). Nog heel veel plezier in Malawi en keep up the good work!

• 19 Oktober 2007 - 15:14

Vera:

Hoi Geert, nog gefeliciteerd met je verjaardag ! Bijzonder om al je verhalen te lezen. En met de foto's erbij krijg je een goede indruk van zo'n totaal ander leven. Goed werk wat jullie doen !
    Vanochtend lekker getennist met Maureen, ze kijkt naar je uit, maar het tennissen gaat erg goed bij haar, na een achterstand van 3-0 wonnen we met 6-3!
    Maar jij bent met belangrijker zaken bezig, sterkte nog in de laatste 6 weken!

• 22 Oktober 2007 - 06:42

Pauliene:

heeee Geert !
    Mooi stuk hoor..gefeliciteerd nog met je verjaardag. Leuk dat je vader en zus zijn gekomen. Zal wel heel vreemd zijn om je familie terug te zien zo ver weg van huis.
    Succes daar !!
    Groetjes, Pauliene

• 26 Oktober 2007 - 07:08

Hans Kroodsma:

Ha Geert,

Alleereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Beter laat dan ooit. Ik heb al je foto's eens doorgescand en besef me dat het toch wel heel bijzonder is dat je daar zit en jouw steentje (letterlijk en figuurlijk) bijdraagt aan een betere wereld. Veel succes daar en blif nog even moioe foto's maken en plaatsen.

Groet, Hans