community meetings - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu community meetings - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

community meetings

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

07 September 2007 | Malawi, Lilongwe

Beste allemaal

Deze week stond in het teken van afscheid van de schoolfriend trainers en community meetings. Ernst en Anica keerden na een succesvol verlopen training terug naar Nederland. Er moet hier nog wel het een en ander gebeuren om Schoolfriends tot een success te maken, maar het fundament ligt.

Dan de communitymeetings. Op alle scholen zijn ze voor de komende weken gepland. Ze zijn een waar spektakel. Veelal minstens 100 mensen zijn aanwezig en voor de de bobo’s staan er bankjes of stoelen alle anderen zitten op de grond. De vrouwen met de kinderen geheel gescheiden van de mannen. Helaas gaan niet alle meetings door, ze zijn niet allemaal geregeld, ondanks meerdere beloften van de regelaars.
Bij Magada school worden bij de introductie nog een aantal mensen voorgesteld die ook op de bankjes mogen gaan zitten. Zo’n meeting vindt gewoon buiten plaats in de volle zon. Sinds ik hier ben wordt het nog steeds warmer. De geluiden die je hoort zijn met name de schoolkinderen en het vee met name de geiten. Msika en Alex (de schoolfeedingmonitor van het ministerie van onderwijs) en ik worden apart voorgesteld en krijgen een beleefd applaus. Een gebed volgt voor de uiteindelijke bijeenkomst begint. Na een inleiding worden alle artikelen van het contract dat WFP met de community en de school heeft gesloten doorgenomen, alle 17 artikelen. Msika leidt dit verhaal en doet dat prima. De hele bijeenkomst is trouwens in Chichewa en dus niet helemaal (lees bijna helemaal niet) te volgen De belangrijkste elementen uit het contract voor de school en de community zijn: alle schooldagen op tijd koken, dus mensen vragen om dat te doen, hout leveren voor het koken, de gebouwen (keuken, feeding shelter en storeroom) bouwen en onderhouden en een schooltuin onderhouden.
Wat ik heel lasting vind is de leeftijden van mensen hier schatten. Ik heb het gevoel dat ik er steeds ver naast zit! Vrouwen krijgen hier jong kinderen en lijken ouder dan ze zijn denk ik, mannen lijken ook ouder.
Op donderdag werkoverleg bijgewoond van de Schoolfeeding sectie. Alsof je weer op Schiphol bent, actielijstjes doornemen, planningen voor volgend jaar vaststellen, bijbehorende budgetten komen langs. Het is voor een organisatie als het WFP, die afhankelijk is van externe donoren best lastig om voldoende fondsen te krijgen. Volgend jaar bijvoorbeeld worden er ongeveer 200 scholen in Malawi toegevoegd aan het schoolfeedingprogramma van het WFP, voor het WFP hier zijn dat dus extra kosten. Ook zal er in 1 district worden afgebouwd. Er wordt dus continu beoordeeld of het in een disctrict nog nodig is dat er schoolfeeding plaatvindt of dat er voldoende voedselzekerheid is en schoolfeeding kan worden gestopt. Helaas is het aantal scholen dat wordt toegevoegd (veel) groter dan het aantal scholen waar het niet meer nodig is.
Ook is deze week de jurering van de georganiseerde creativiteitswedstrijd afgerond en is de winaar bekend. De opdracht was om van beschikbaren materialen een driedimensionaal beest te maken. De resultaten zijn prachtig (de foto's volgen later) De prijsuitreiking is binnenkort.
Helaas heeft mijn fototoestel het onertussen begeven, maar de beesten staan er nog op.