Oostenrijk - Reisverslag uit Klosterneuburg, Oostenrijk van Geert Horst - WaarBenJij.nu Oostenrijk - Reisverslag uit Klosterneuburg, Oostenrijk van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Geert

27 Juni 2019 | Oostenrijk, Klosterneuburg

Dag 65 dinsdag 25 juni
HORNI PLANA – LINZ (A) Zeltplatz Pleschinger Zee 106 km
De route gaat door langs de Tsjechische Oostenrijkse grens, maar ik had al eerder besloten de “oversteek" te maken naar de Donaufietsroute, de eurovelo 6, en via die route naar Bratislava te fietsen. Dus na Vyssi Brod ga ik eigenlijk recht naar het zuiden naar Linz. Tot Vyssi Brod prachtig langs het meer, en dan weer klimmen en dalen. Ik was gelukkig vroeg vertrokken om de pont vanuit Horni Plana naar de overkant te halen., want het wordt warm. Na de Tsjechisch Oostenrijkse grens verandert het landschap geheel. In Oostenrijk ineens overal landbouw, niets geen beschermd natuurgebied meer. Maar wel klimmen en dalen en veel rustige dorpjes. In veel dorpjes nog Neuropa stemoproepen (Nee tegen Europa). Interessant vind ik dat, dat ze hier, mede, kunnen stemmen over problemen in Europa die ze hier echt niet kennen. Vluchtelingen, asielzoekers zie je eigenlijk nergens behalve in een enkele grote stad. Andere problemen hebben ze weer wel, klimaat, landbouw politiek, dus uiteindelijk zal het wel een evenwicht zijn. Al zijn de klimaatontkenners vaak ook tegen asielzoekers, maar misschien is dat te kort door de bocht.
Een rustige dag. De zeltplatz, een veldje voor tenten waar uiteindelijk 10 fietskampeertentjes staan, ligt aan de Pleschinger See. Heerlijk zwemmen dus weer, dat komt dus goed uit want de zon doet zijn uiterste best. Ik heb geen zin meer om naar Linz centrum te gaan dus de Dom moet wachten op een volgende keer. Hij zal er nog wel staan dan, al weet je het nooit zeker, denk aan de Notre Dame.

Dag 66 woensdag 26 juni
LINZ - MELK Camping Melk 109 km
De Donaufietsroute kenmerkt zich door 1 ding, hij gaat langs de Donau en in mijn geval stroomafwaarts. Het stroomtempo van de Donau verschilt hier en daar maar hij stroomt aardig door. De schepen met de stroom mee hebben er aardig de gang in de andere kant op is beduidend ingewikkelder. Maar ik fiets op mooie wegen en met de stroom mee. Vlak na Linz meteen weer zo’n ingewikkelde vraag. Ga ik wel of niet langs de herdenkingsplek van het concentratiekamp Mauthausen. Ik besluit het wel te doen. Een lekker en steil klimmetje en dan ben je er. Het is nog voor 9-en mag alles is al open. Mauthausen is bekend van de steengroeve met mensonterende omstandigheden. Onder andere de “dodentrap" de trap de groeve in waar velen van af zijn geduwd uit louter sadisme. De stenen had Hitler nodig voor zijn megalomane bouwprojecten. Later is er ook oorlogstuig, Messerschmidts in dit geval, geproduceerd. Het kamp is grotendeels herbouwd in oude staat en er is een groot terrein waar de landen waarvanuit doden zijn te betreuren hun eigen monumenten hebben gemaakt. Van traditionele zuilen, tot naam / fotowanden, standbeelden een rommelig beeld maar wel mooi dat elk land het op zijn eigen wijze heeft kunnen vormgeven. Naast de trap is de toegangspoort is het meeste bekende beeld. In Mauthausen zijn 120.000 mensen vermoord.
De Donaufietsroute heeft nog een 2e kenmerk, er zijn erg veel fietsers. Fietsers met bagagetransport van hotel naar hotel, tentfietsers en ook de bootfietsers. Stukje fietsen, stukje varen. Gelukkig is het niet echt filefietsen, bovendien is de Donau bijna overal aan 2 kanten goed befietsbaar.
Doel van de dag wordt Melk, dat heeft een indrukwekkend klooster. Wie kent Adson niet, Adson van Melk, in de “Naam van de roos” waarin hij alles doet om een goede volger van zijn meester, gespeeld door Sean Connery, te worden. Het gaat met vallen en opstaan maar de raadselen worden ontrafeld. Het klooster is prachtig maar ook wel overdone. Al meer dan 900 jaar wonen hier monniken maar de prachtig en praal en de groteskheid is wel erg veel van het goede.
Verder is Melk de verplichte stop voor alle Donaucruiseschepen. Ladingen toeristen, opvallend veel Japanners, boot af, bus in, klooster in, klooster uit, bus in, boot op en weer weg. Waarschijnlijk ook mijn voorland.

Dag 67 donderdag 27 juni
MELK – KLOSTERNEUBURG Donauparkcamping Klosterneuburg 107 km
Ik heb de datum toegevoegd aan de dagen, de dagen gaan snel voorbij en “vervagen” ook snel.
De Donau stroomt door verschillende soorten landschappen. Soms langzaam, soms snel, soms nog sneller. Vanaf Linz tot Grein veel landbouw en vlakke hellingen, vanaf Grein tot Ybbs tussen de rotsen door snel stromend en smaller en steilere hellingen. Dus ook minder ruimte voor alle logistieke stromen, fiets, schip, trein en auto en minder dorpjes. Daarna weer meer landbouw en vanaf Melk komt daar de wijnbouw bij. Wat steilere hellingen vol met druivenranken. En ook wat meer welvarende dorpjes.
Fietsen tussen de wijnranken heeft voor mij altijd de associatie met warm weer en dat klopt ook vandaag. Minder warm dan gisteren en een enkele wolk, maar lekker warm.
Een fietsdag met weinig hoogtepunten. Op tijd weg, op een gewone fietsdag is altijd de vraag wat komt eerder 12.00 uur of 50 km, dat wisselt, vandaag stond de teller om 12.00 uur op 70 km, inclusief een koffiepauze en wat boodschappen. Even de verzuchting, Oostenrijk is een duur land, voor normale boodschappen. Nu kom ik wel uit Tsjechië maar een kop koffie is hier duurder dan in NL. En voor beide landen geldt dat in een pub, restaurant, café een halve liter bier goedkoper is dan een kop koffie. Het is waar je van houdt, maar ik drink toch graag af en toe koffie.
Ik ben dus op tijd op de camping in Klosteneuburg. Het is niet zo erg als het lijkt “Donaupark”, het is een gewone camping alleen met heel veel Nederlanders maar ook een leuk trekkersveldje. Wenen is per OV hiervandaan eenvoudig en snel te bereiken.
Dat doe ik dan ook maar. Met de S bahn en de U bahn en binnen 20 minuten sta je in hartje Wenen.
Ook weer een overweldigende stad, ik loop wat rond, de Dom, de Petruskerk ( in beide kerken zijn missen aan de gang), het heldenplein, het parlement, dat momenteel wordt gebouwd en wat zo meer. Ik neem gewoon een tramlijn en weer terug, gewoon om sfeer te proeven. Een mooie stad, maar wel een beetje veel in korte tijd, overweldigend. Wat wel heerlijk is is om weer een beetje multi-culturaliteit op te snuiven. Het was wel allemaal erg “wit” de laatste dagen, eigenlijk sinds Berlijn.
Overigens is dit mijn 3e keer in Wenen, maar elke keer erg kort.
Terug naar de camping, een laatste bier en het verslag nog posten?

• 29 Juni 2019 - 11:29

Erik:

Hoi Geert, mooi on te lezen. Dat stuk met al die fietsers en toeristen heb ik ook een keer gedaan maar dan in de regen. Most - of zoiets- staat me nog t meeste bij. Lekker fris nog vermenterende jonge wijn. Zeker de moeite waard. Hou vol, geniet er van en al weer tot snel. Met WoCo net teamdagen gehad en BoT. Heerlijk enthousiast team!

• 29 Juni 2019 - 14:18

Chris Woods:

Hi Geert - we have arrived in Klosterneuberg and wondered if you might be here but having found your blog I see we have missed you by 2 days! If only we hadn’t spent so much time enjoying Melk and riding slowly we may have seen you here. We’ll be in Bratislava for our flight on Tuesday so you’ll be long-gone by the time we are back on 10/07 so I hope you enjoy the rest of your time away - drop me an email so we can stay in touch. Cheers and safe riding. Chris and Jayne.