Het einde van de 125 en schoolfriends - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu Het einde van de 125 en schoolfriends - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

Het einde van de 125 en schoolfriends

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

26 Oktober 2007 | Malawi, Lilongwe

Het grote en slechte nieuws van deze week is dat de 125, de auto waar we dagelijks mee op pad zijn en die al heel veel TNT volunteers heeft rondgereden, het opgegeven heeft. Reparatie gaat te kostbaar worden dus er moet een alternatief komen en dat is niet 1,2,3 voorhanden. Er was al een tekort aan auto’s en dat wordt met het uitvallen van de 125 niet minder. Voor 3 dagen hebben we deze week een andere auto kunnen regelen, 2 dagen een 3,5 tons truck, waarmee we aan de noordkant op alle 22 scholen de schoolfriends materialen hebben verspreid. Dat is heel vermoeiend zo’n dag schudden. De derde dag een luxe Toyota Prado waar we nog eens 6 scholen mee hebben voorzien van schoolfriendsmaterialen.
De eerste regen is gevallen en de wegen zie je al slechter worden. Afgelopen woensdag was echt zo’n hevige tropische (onweers)bui met heel veel water in heel korte tijd. Het land lijkt dan helemaal geen water op te nemen en alles stroomt weg. Met de prado door de (toch nog geringe) regenval al wel echt de 4 wheel drive nodig gehad om heel door de “sloten” te komen
Je ziet het land ook meteen groener worden en verschillende bloemen en bomen gaan uit bundig bloeien met prachtige kleuren.
Het schoolfriendsprogramma is heel enthousiast ontvangen hier. Tijdens de kick-off in Nederland waren ook 2 leerkrachten van de Mdzombwe school aanwezig. Ze hebben genoten en waren vol van verbazing en nieuwe indrukken. De grootste verbazing was de groepsgrootte in Nederland, 28 leerlingen in een klas, fantastisch. Trintus, de onderwijzeres die in Nl was heeft hier 107 leerlingen in haar klas. Trintus raakt er niet over uitgepraat, zo weinig leerlingen!. De tweede verbazing was het digitale schoolbord.(hebben we ook in NL nog niet overal) Verder was het grote aantal fietsen en auto’s opgevallen, de manier van bouwen (hoogbouw heb je hier bijna niet en buiten de steden helemaal niet) en de manier van transport over het water. Ook is er uitgebreid verteld over het Anne Frankhuis en het feit dat het ging regenen toen ze in de rij stonden te wachten. In het jeugdjournaal van 16 oktober is aandacht besteed aan schoolfriends.
Voor iedereeen die die uitzending heeft gemist hierbij de link van “programma gemist”:http://player.omroep.nl/?aflID=5743201&md5=8bf117741c3fd3b40885640a6d917366

Twee weken geleden zijn alle leerkrachten in standard 5,6 en 7 van “onze” 33 scholen getraind. Eind volgende week moeten de uitwisselformulieren naar NL worden opgestuurd. Ook mag ik voor de ontwikkelde kidskisten die in de schoolfriends Malawi module worden gebruikt boodschappen doen. In de kist zitten echte Malawiaanse producten, bijvoorbeeld houten bootjes en sleutelhangers die hier op verzoek worden gemaakt maar ook pindakaas en koffie.Alles wordt in vijftigvoud gekocht. Dat levert best wat verbaasde reacties op.

Tot slot
Probeer je eens in te denken als je vanuit Malawi voor de eerste keer gaat reizen en in NL terecht komt wat voor ervaring dat moet zijn! Al die al te vanzelfsprekende dingen die hier niet zijn. Trintus heeft hier om maar eens iets te noemen in haar huis geen electriciteit. Dat betekent dat als het donker is, en dat is hier om 6 uur al zo de dag al bijna stopt. en je niet even lekker voor de buis gaat hangen of een boek pakt.

• 30 Oktober 2007 - 15:18

Maud SvG:

Hoi Geert,
    Heb nu eindelijk gelegenheid gehad om al jouw verslagen alsnog in een keer te lezen. Wat een boeiend verhaal en dan met die foto's erbij,indrukwekkend!Er gebeurt al veel, maar kan nog meer, begrijp ik. Een "gemeenteavond" met nog meer info als je straks weer terugbent, ideetje?
    In ieder geval nog veel succes en tot binnenkort! H.groeten, ook van Jan Willem

• 30 Oktober 2007 - 18:26

Else:

Hoi Geert, langs deze weg weer even een mailtje. wat een verschil met nederland. al die kindertjes in een klas en bij ons is 30 al veel. ze zouden trouwens wel wat auto's van hier naar jullie over kunnen hevelen. van Maureen gehoord dat je vader en zus geweest zijn en dat jullie een reisje gemaakt hebben je ziet wel geweldig veel!
    tot over niet al te lange tijd, Else

• 01 November 2007 - 09:35

Erik Van Zomeren:

Hoi Geert,

Kan het zijn dat jij de Geert bent die op de scholen De Schakel en het Farel in Amersfoort hebt gezeten? Momenteel zijn we mensen aan het opsporen voor een mogelijke reünie van de zesde klas van De Schakel, seizoen 1973/1974.

Je verblijf in Malawi lijkt mij een indrukwekkende belevenis.

Groeten,

Erik