een vervolg op de communitymeetings - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu een vervolg op de communitymeetings - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Geert Horst - WaarBenJij.nu

een vervolg op de communitymeetings

Door: Geert ter Horst

Blijf op de hoogte en volg Geert

14 September 2007 | Malawi, Lilongwe

Moni Mayi , Moni Bambo, gegroet dames, gegroet heren

Ook deze week stond weer in het teken van de community meetings. Er waren er voor alle dagen 3 en voor de vrijdag 2 gepland, en ze gingen ook allemaal door! Niet overal was iedereen, die uitgenodigd was, aanwezig maar er worden altijd uitgebreide excuses gemaakt. Vaak zijn er dorpelingen afwezig omdat ze een begrafenis bezoeken.
Structurele armoede lijdt tot grote gezondheidsproblemen. De toegang tot de gezondheidszorg is hier lastig, de ziekenhuizen liggen op grote loop / fietsafstand en de kwaliteit is niet wat wij in NL gewend zijn. En armoede maakt je makkelijk slachtoffer van ziekten bijvoorbeeld Malaria, een van de belangrijkste doodsoorzaken in Malawi.
En ziek worden doen jong en oud.
Bij de best bezochte bijeenkomst waren deze week 180 mensen aanwezig uit de omliggende dorpen. Gelukkig wel in de buitenlucht en niet in een van de lokalen.
Tijdens de communitymeetings wordt het contract dat WFP met de communities heeft gesloten doorgenomen. Vorige keer heb ik al een aantal artikelen genoemd, een ander opvallend artikel is artikel 7, daarin staat dat: “ tradities en gebruiken de schoolgang van de kinderen niet in de weg mogen staan” en “ vroege huwelijken moeten worden ontmoedigd”
Dat gaat dus nog wat verder dan schoolfeeding.
Je ziet overal dat het doel om meer leerlingen naar school te halen wordt bereikt.

Uiteraard tijdens de communitymeetings meteen de voortgang van de verschillende bouwwerken aan de orde gebracht. Hier staat ook wat over in het contract, namelijk dat ze zullen bouwen en onderhouden. Gaan ze het allemaal halen om de feedingshelter, de storeroom en de keukens af te hebben voordat de regen komt? (volgens de chief van een van de dorpen rond Magadaschool gaat het op de 15e dag van november regenen) Ze beloven allemaal dat het op tijd afgerond is, er vinden in elk geval overal bouwactiviteiten plaats

Woensdag was deze week de uitzondering. Toen ben ik met een aantal mensen van de schoolfeeding sectie naar Magada school geweest. Een journalist wilde een school bezoeken en wij hadden Magada daarvoor benaderd.
Isaac Ben, het hoofd van de school had alles perfect voorbereid. Zijn schooltuin was goed onderhouden, zijn fruitbomen goed beschermd tegen al het rondlopend vee. De leerlingen hadden gedichten (WFP you are my friend) gemaakt die werden voorgedragen, er werden toneelstukjes opgeverd en natuurlijk werd uitbundig gedansd. Fantastisch om ook dat weer mee te mogen maken.
Op deze school is het leerlingen aantal sinds de start van de schoolfeeding gestegen van 250 naar 430. Helaas is de school zelf niet meegegroeid, 2 lokalen, 5 leerkrachten, voor al die leerlingen
De journalist gaat zijn bevindingen onder andere vastleggen in een boek. Zijn uitgangspunt is dat de honger zoals die nu in de wereld bestaat “misdadige nalatigheid” is, nalatigheid door de regeringen van de betrokken landen, maar ook van de andere o.a. Amerikaanse en Europese overheden. En uiteindelijk is zijn stelling ook nalatigheid van het bedrijfsleven.

Het chichewa blijft lasting, de basis groeten ken ik nu wel en ik wordt altijd overhoord door de bewaker op de tweede verdeiping van het kantoor waar het WFP is gevestigd. Maar verder blijft het bij enkele woorden die ik begin te herkennen. Zeker na de communitymeetings.

Ik heb gelukkig ook weer een paar foto's kunnen maken.

• 17 September 2007 - 17:06

Else Bune:

hoi Geert, mooie foto's, mensen zien er goed uit, is er geld voor schooluniformen, moetenze dat zelf betalen, nee toch/ groetjes, Else