De R1 Berlijn - Ilsenburg, in de Harz - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Geert Horst - WaarBenJij.nu De R1 Berlijn - Ilsenburg, in de Harz - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

De R1 Berlijn - Ilsenburg, in de Harz

Blijf op de hoogte en volg Geert

12 Juni 2019 | Duitsland, Berlijn

Dag 49 zondag 9 juni
Vanaf camping tot midden Berlijn 14, 3 km
BERLIJN – LUTHERSTADT WITTENBERG Camping Marina Elbe 151 km
Heerlijk weer een dag fietsen. Eerst hebben Marten en ik zijn fiets ingeleverd en heb ik Marten naar het station gebracht. Dus eerst het centrum in en er dan weer uit. Dat gaat gelukkig voorspoedig. Het is zondag tenslotte. Ik ga vanaf vandaag de R1, Radweg 1 fietsen naar Ilsenburg, waar de R1 de IJzeren Gordijn route kruist. Daar ga ik die weer volgen. De R1 verbindt Arnhem met St Petersburg.
De 12 kilometer vanaf de Brandenburger Tor zijn rechtdoor als langs een liniaal. Daarna langs de verschillende meren bij Potsdam, o.a. de Wannsee, en ook over de Glienicker brug, de brug die op de grens van Oost en West Berlijn lag en die in de Koude Oorlog verschillende keren is gebruikt voor de uitwisseling van spionnen.
Het wordt inderdaad een heerlijke fietsdag afwisselend bossen, met heel veel dennenappels op de weg, en agrarisch land, veel granen en maïs. Het is een druk gefietste route. Ik fiets een onmiskenbaar Nederlandse achterop, vandaag begonnen met fietsen, ook in haar eentje. Dat bevalt ook haar goed. Via Dessau gaat ze naar Leipzig.
Op km 131 nog een verrassing in de vorm van 11 km onverharde weg, maar het rijdt prima. Dan naar de camping, tent opzetten, douchen, koken en eten.
En dan de stad in, ik moet tenslotte wel DE deur zien waarop Luther zijn stellingen heeft gespijkerd. Het is een mooie stad, mooi plein, mooie kerken. Ik zit aan het centrale plein op een terras, met voor me Luther en in de kroeg, door het raam te volgen Portugal-Nederland. En weer ben ik in een stad die grote invloed heeft gehad op de Europese en wereldgeschiedenis, en zeker ook op die van Nederland.
Dit is ook een manier om Pinksteren te vieren. Aan de ene kant de start van het Protestantisme en daarmee ook stilstaan bij hoe samen geworteld de verschillende christelijke godsdiensten zijn. Een beetje Pinksteren dus. Dat is wel anders dan vorig jaar Pinksteren toen ik een Grieks Orthodoxe viering meemaakte in de grot van Johannes op het eiland Patmos.

Dag 50 maandag 10 juni
LUTERSTAD WITTENBERG – BERNBURG ad SAALE Camping Schifferklause 121 km
Mijn buurman op de camping trekt rond met een oude tractor en daarachter een hutje. Hij is bij een of ander oude tractoren event geweest en rijdt nu rustig rond, 80 – 100 km per dag. Hij is niet meer geschikt voor de fiets zegt hij als hij met enige gène, maar ook trots op zijn omvangrijke buik wijst.
Als deze dag een titel verdient dan is het de dag van de klaprozen. Als gisteren is de route afwisselend tussen de boerenvelden door en dan weer in het bos. Vandaag meer boerenland en met in alle bermen klaprozen en ook veel meer dan ik me uit Nederland herinner korenbloemen. De combinatie is prachtig. Alle winkels zijn voor de 2e dag op rij gesloten en ook de bakkerijen blijken vandaag dicht. Gelukkig vind ik een restaurant dat open is in Oranienbaum. Een leuk stadje met een groot plein, met koffie en eten voor weinig. Later kan ik bij een tankstation wat drinken inslaan. Het is niet zo warm als gisteren maar ik heb wel behoorlijk wat vocht nodig. De tocht verloopt probleemloos en de camping in Bernburg heeft en een warme douche en koud bier. De ideale combinatie voor de doorzwete fietser.
Wat ik van Bernburg heb gezien is mooi maar nodigt me deze avond niet uit tot verdere verkenning, en als afgelopen nacht regent het zachtjes, dus lezen en puzzelen.
En (weer) geen elfstedentocht dus vandaag, wel kilometers maar toch. 2 jaar op rij nu niet gereden, volgend jaar wel? Ik heb een aanbod gedaan om samen met iemand te gaan trainen, die ziet dat wel zitten dus met de conditie komt het wel goed.

Dag 51 dinsdag 11 juni
BERNBURG ad SAALE – THALE Kloster camping 95 km.
Vandaag de Harz in, een beetje meer klimmen. En er komen inderdaad diverse klimmetjes, maar het valt niets tegen. Korte steile klimmetjes kan ik wel hebben, en ook van die langzame doorstijgers tot 5%. Maar continu 10% doet altijd pijn. Vandaag valt het dus mee. Weer veel mooie fietspaden, in het begin langs rivieren, later veel boerenweggetjes. De staat van de wegen is redelijk, tot in de Harz, daar wordt het slechter. Dan is klimmen en ook dalen vervelend op slecht wegdek. Je kan moeilijk kracht zetten, en omlaag geen snelheid maken.
Vandaag is ook het vervolg van de dag van de klaproos. Wat prachtig, grote velden vol.
Ik rij Meisdorf binnen en heb het idee dat ik Mechelen in Limburg binnenrijd. Meisdorf is de poort naar de Harz en heeft een toeristeninformatie. Dus ik dacht, ik laat me informeren. Maar deze mevrouw was nog nooit buiten haar hokje geweest geloof ik. Het was dus een hoog Blokker gehalte, staat het er niet?, dan hebben we het niet. Hebben we er geen folder over, dan weet ik het niet. Fietsen, eigenlijk nog nooit van gehoord, campings, nee die zijn hier niet, heb ik geen folders van. Ok, puf. Dan maar verder zonder info.
Uiteindelijk kom ik op een mooie camping in Thale.
Onderweg ook nog de gevolgen gezien van het leeglopen van het platteland. Je koopt hier al een opknaphuisje vanaf 700 euro. Voor minder dan 10.000 euro heb je 1100 vierkante meter grond en 320 vierkante meter woonoppervlakte in een oude boerderij. Het moet wel opgeknapt, d.w.z. alles.
Morgen met collega Guido afgesproken in Ilsenburg. Dichtbij, maar voor vandaag net te ver.

Dag 52 12 juni
THALE – ILSENBURG Hotel Altstadt. 40 km
Vannacht noodweer gehad. Op zich geen probleem de tent, het ouwetje, houdt zich prima. Maar als de grond verzadigd is en je staat niet helemaal recht gaat het onder de binnenkant doorstromen, ook geen probleem als je grootzeil waterdicht is en dat bleek het te zijn, maar nat wordt het wel. Rustig opgebroken, ik heb een korte etappe te gaan. Alles toch nog redelijk droog ingepakt en op weg. Inderdaad redelijk veel klimmen, maar het valt niet tegen. Wenigerode is een leuke plaats en ik besluit door de hoofdstraat te rijden en niet de route te volgen, en daar kom ik Guido tegen. Grappig. Samen koffie gedronken en vast wat gepland voor de komende dagen. Ik ga door naar het hotel, Guido geeft zich over aan zijn verdere toeristische behoeftes.
Ik heb nu vanaf Berlijn 384 km de Radweg 1 gevolgd. Vanaf hier wordt het weer de IJzeren Gordijn route in zuidelijke richting, ik heb het stuk Peenemuende Lubeck en Lubeck Ilsenburg daarvan dus nu gemist. Dat blijft voor een volgende keer?!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 28591

Voorgaande reizen:

22 April 2019 - 25 Juli 2019

Langs het IJzeren Gordijn

04 Augustus 2007 - 02 December 2007

Malawi

Landen bezocht: