De eerste dagen in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Geert Horst - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Finland

Blijf op de hoogte en volg Geert

24 April 2019 | Finland, Helsinki

Dag 1 22 april
Thuis Leiden NS
Trein Leiden – Schiphol
Vlucht Schiphol – Helsinki
Fietsen luchthaven Helsinki- Camping Rastila 23 km
Vanmorgen vroeg op. Verzamelen op het perron voor de 4.44 uur intercity naar Schiphol. Het enige stoplicht tussen thuis en Leiden station staat op groen. Mijn fietstocht langs het “IJzeren Gordijn” lijkt nu echt begonnen.
Marco sluit al snel aan en zoals wel een beetje verwacht was de trein naar Schiphol redelijk vol.
Op Schiphol verloopt alles heel soepel. Fietsdoos gekocht, fiets ingepakt, de trappers eraf en voorwiel eruit. Alle bagage werd snel ingecheckt en dus tijd over. Geen problemen met gewicht. 20,9 kg bagage en ook zoiets voor de fiets. De vlucht naar Helsinki is probleemloos. In Helsinki komt de bagage al snel de fietsen worden bij een achterdeurtje afgeleverd. De fietsen weer in elkaar, ik heb wat problemen met een voorrem. Maar waar laat je een fietsdoos? Ik heb mijn doos op een verlaten plek onder de trap bij de kluisjes gezet. Marco parkeert zijn doos in een parkeergarage. Zal als Marco terugvliegt nog één op zijn plek liggen? De bandenspanning moet bij vliegen omlaag, dus moet er ook worden gepompt. En ook met het nieuwe fietspompje blijft dat een lastige klus, onderweg naar de camping hebben we 4 tankstations bezocht om te kunnen bijpompen. Helaas zonder succes, de pomp stuk of een verkeerde, niet passende, aansluiting.
De camping is met de navigatie via de telefoon snel gevonden. We komen er over mooie fietspaden, soms vrijliggende, soms vlak langs de snelweg. Op de camping krijgen we ook nog een gastankje. Gastankjes mogen niet mee vliegen, dus die kan je niet meenemen. De tent staat snel en er is nog veel dag over.
We gaan met de metro naar het centrum van Helsinki. Onderweg nog 2 gastankjes gekocht en Marco nieuwe schoenen, in een winkelcentrum dat overal in Europa had kunnen zijn. De bekende kledingzaken, eettentjes enz. De bebouwing in Helsinki heeft iets aparts. Veel verschillende bouwstijlen, steen, hout, traditioneel, modern, alles door elkaar lijkt het.
De kathedraal in het centrum is een Lutherse Kerk en heel sober van binnen. Iets wat je niet verwacht als je de buitenkant ziet. Lekker rondgewandeld, er is erg veel water in Helsinki, waar je heerlijk langs kan lopen. En waar je op een terrasje een heerlijk, maar duur, biertje kan drinken. Terug op de camping een pasta met groente gegeten. Lekker zelf koken, voor je tentje, het weer is heerlijk. In de avond gelezen in het keukentje van de camping.

Dag 2 23 april
Helsinki - Voliisa
Na een koude nacht begint een prachtige dag. Lekkere zon en in de loop van de dag halen we de 20 graden. De tocht gaat van Helsinki naar Voliisa. Navigeren is in Helsinki nog lastig. Mijn gps werkt niet, de telefoons wel. Onderweg lopen we 1 keer helemaal vast op de route volgens de digitale kaarten, maar geen weg om te volgen. We fietsen veelal op vrijliggende fietspaden. Af en toe hebben we prachtig zicht op de Finse golf, de oostelijke uitloper van de Oostzee .
De geschiedenis van Finland is mij grotendeels onbekend. Inmiddels weet ik dat Finland sinds 1917(!) een onafhankelijk land is. Daarvoor was het grotendeels deel van Zweden. Op het grondgebied van het huidige Finland hebben verschillende oorlogen plaatsgevonden tussen Zweden en Rusland. Steden wisselden van nationaliteit, havensteden werden bezet, nieuwe havens moesten in het niet bezette gebied worden aangelegd.
Wat verder interessant is, is dat de route die we fietsen deel was van de oude Koningsroute. De route tussen Turku en Vyborg, later verder naar St. Petersburg. Het is wel boeiend om te bedenken hoe die koningen moeten hebben gereisd. Geen asfalt, geen auto's (en nog geen fietsen), met de paardenkoets, en die waren niet echt comfortabel afgeveerd, vanuit Rusland over onverharde wegen. Ik kan me voorstellen dat je dan toch wel een beetje luxe slaapplaats wil hebben.
We overnachten in een hotel. De camping gaat (pas) 15 mei open. In het hotel zijn we de enige gasten, met daardoor de beschikking over onze eigen keuken en ons eigen terras.
Loviisa wordt gedomineerd door een grote kerk, die er heel dicht uitzag. Het is een watersport plaatsje met een oud centrum dat deels door brand verwoest is en herbouwd. Verwoest door brand is hier wel een patroon. Bijna alle plaatsen hebben dat hier meegemaakt in de laatste eeuwen, Helsinki ook.

Dag 3 24 april
Loivisa – Klamila, huis van de moeder van Mirja 112 km
De hele dag in korte broek gefietst. Heerlijk weer en een mooie route. Door de bossen (af en toe onverhard) en steeds weer uitzicht op de Finse golf. De stadjes die we langs kwamen stellen niet echt veel voor. Kotka is de grootste exporthaven van Finland en waarschijnlijk ook daardoor gedomineerd door industrie en transport. Wel een lekkere koffie genoten in Kotka. Boodschappen kan je hier doen in supermarkten, die je veel tegenkomt o.a. ook de Lidl. De prijzen zijn hoger dan in NL. Bier in de supermarkt is ongeveer 2 keer zo duur, op een terrasje nog een ietsje meer.
We hadden vandaag als doel een camping in Virolahti, maar na 110 km vonden we het welletjes. Booking gaf een overnachtingsplek in Klamila. Die bleek te bestaan maar er was niemand aanwezig. Navraag in de supermarkt leverde niets op. In het daarnaast gelegen “ alles winkeltje" , ze zijn apotheek, handwerkwinkel, verkopen souvenirs enz. komt de oplossing. Op de vraag naar een overnachtingsadres werd er gebeld en kwam er vrouw die wel een cottage had. Zij spreekt vloeiend Engels, ze heeft meerdere jaren in Engeland gewoond. Het bleek het oude kleine huisje van haar moeder, aan de andere kant van haar stuk land van 5000 m2. Een prachtige plek, en in het kader van couch-surfing, waar ze aan deelneemt hoeven we niets te betalen. Als ze ooit in NL komt stellen wij onze bank beschikbaar. Water komt uit een eigen bron, de douche met warm water was perfect.