In Rusland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Geert Horst - WaarBenJij.nu In Rusland - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Geert Horst - WaarBenJij.nu

In Rusland

Blijf op de hoogte en volg Geert

28 April 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

Dag 4 25 april.
Klamila Finland– Vyborg Rusland Appartement Vyborg 99 km
Het weer is weer prachtig. De dag begint met een koffie met Mirja, de eigenaresse van de cottage. We hebben een interessant gesprek, over geluk en depressies, Finland staat wereldwijd op zowel de geluks- als de depressielijstjes bovenaan. En verder over klimaatverandering, religie en vaccinaties enz. Mirja heeft als health officer voor de VN in Pakistan gewerkt. Mirja vertelde ook dat haar tuin pas afgelopen weekend sneeuwvrij was geworden en dat de Finnen altijd ?hopen op vroege sneeuw, dat geeft een beetje licht in de lange duisternis. Na een prachtige route door het laatste stuk Finland, en na weer een keer verkeerd te zijn gereden, komen we bij de Russische grens. De omweg van dit keer bijna 10 km leidde ons weer langs een prachtige kerk. De grens, het blijft altijd boeiend. Finland uit met paspoort controle en dan 4 km land tussen landen. Het geeft een indruk van wat vroeger de zone tussen West en Oost moet zijn geweest. De controle Rusland in gaat in verschillende stadia, slagboom 1 paspoort controle. We mogen direct door naar een loket, je paspoort wordt ingenomen en het visum formulier wordt voor je ingevuld, het paspoort wordt gecontroleerd en na verloop van tijd hoor je het stempelen en krijg je paspoort en visum formulier uitgereikt. Het werkt uiteraard alleen als je vooraf je visum hebt aangevraagd. Volgende stap de volgende slagboom. Er staat een douanier bij, maar die mag blijkbaar niets. Wachten op haar collega, die de slagboom, waar we best langs kunnen op de fiets, voor ons open zal doen. En ja de slagboom mag en gaat open en met een" Welcome in Russia" worden we vriendelijk begroet.
Vervolgens fietsen we 50 km langs de doorgaande weg tot aan de afslag naar Vyborg. En de eerste lekke band is een feit. Mijn voorband loopt langzaam leeg. Bij een bushalte met een wachtende meneer een nieuwe binnenband erin gezet. En verder, licht glooiend en niet bovenmatig druk. We zetten er een stevig tempo in, de afslag naar Vyborg komt dan ook redelijk snel. In Vyborg vinden we ons appartement direct. Vyborg is een leuk plaatsje, veel historie, een mooie burcht en veel toeristische mogelijkheden. Veel mooie kerken, ik loop er een binnen waar een viering bezig is. Het lijkt een kruishulde. Prachtig gezang, afwisselend voorganger en een koor, dan weer recitatief, dan weer prachtige uithalen. Vyborg heeft wel heel veel onderhoud nodig om die toeristische mogelijkheden vorm te geven. Het is ook de geboorteplaats van Sibelius, geen onbekende componist, maar daar hebben we niets van meegekregen op alle informatie. Lekker gegeten met uitzicht op de burcht en de ondergaande zon.

Dag 5 26 april
Vyborg – Zelenogorsk Park hotel 137 km
Vandaag een lange fietstocht, 135 km. Vanuit Vyborg naar Zelenogorsk. Onderweg veel uitzicht op de Finse golf, een prachtige kustlijn, zichtbaar tussen de veelal dennenbomen. Weinig echte hoogtepunten, of het moet zijn dat we een spoorlijn moesten oversteken. Een prachtig pad ernaar toe, maar helaas geen oversteek. Dat was dus 1 voor 1 de fietsen optillen en oversteken maar. Of dat het mooie fietspad plots ophoudt omdat de brug is weggespoeld. We kunnen verder via de “autoweg” Na wat zoeken in Zelenogorsk naar een hotel hebben we een goede plek gevonden. Het eerste hotel was een hotel dat op booking.com met een hoge score staat vermeld, maar het was echt een pand in de nadagen van zijn bestaan en niet in gebruik. Aan het strand gegeten, een mooi strand, maar de zee is nog niet toegankelijk omdat de kustlijn vol ligt met kruiend ijs. De winter ligt hier nog maar net achter ons.

Dag 6 27 april
Zelenogorsk – Sint – Petersburg hotel Samsonov 66 km
Vandaag in Sint Petersburg aangekomen, tot nu 545 km afgelegd. We hadden vooraf een hotel besproken en hebben dat makkelijk kunnen vinden. Het laatste stuk was erg druk. Als je het niet meer gewend bent dan merk je weer het lawaai dat verkeer maakt, zeker ook als er nog met winter- en soms ook spijkerbanden wordt gereden en dan hebben we het nog niet gehad over de stank van het verkeer. Het grootste deel van de tocht vandaag reden we over vrijliggende fietspaden. Soms erg mooi en goed onderhouden, soms niet onderhouden, onderbroken door bushaltes, zijwegen of gewoon even niet bestaand, in elk geval heel vaak stoep op en stoep af, ik hou daar niet van met een fiets met bagage. De route gaf ons duidelijke instructies over de te gane weg. Maar niet altijd is dat te volgen. Vandaag hebben we een oude spoorlijn gevolgd, langs de kant, geen echt pad maar volgens gps en routeboek toch echt de goede weg. En ook vandaag mochten we weer een spoorlijn oversteken zonder oversteek. Gewoon dus weer fiets voor fiets over de rails.
Sint Petersburg is een overweldigende stad. Veel ruimte door het vele water, veel prachtige gebouwen, en heel veel mensen.
We zijn vanuit het hotel naar de Nevsky prospekt, de grote en bekende winkelstraat gelopen. Mooi zicht over de Neva, de rivier die St Petersburg in verschillende delen verdeeld. Verder zijn er vele kanalen, dus veel water, wat een stad altijd ruimte geeft. Bovendien zijn er hier hele grote pleinen o.a. het paleisplein aan de achterzijde van de Hermitage. Wat een weidsheid en een grootse en mooie gebouwen. Verder zie je hier de parades bij wijze van spreken langskomen. Ook zijn er hier veel kerken, die de communistische tijd hebben doorstaan. De Russisch orthodoxe kerk houdt van pracht en praal, en dat blijkt aan de buitenkant en in de kerken. In een van de kerken die we binnenliepen was net een ceremonie gaande. Aan een lange tafel kwamen met name vrouwen en zij pakten hun goederen, cakes en eieren uit. Op de cake branden ze een kaars. De pastoor kwam het rijkelijk besprenkelen met wijwater. De gezegende cake gaat weer mee naar huis en kon daar worden gegeten. Het blijkt hier dit weekend Pasen (orthodox Pasen valt een week later dan Pasen in NL) daar is dit ritueel voor. Boeiend, ook staan er velen in de rij om de iconen te kussen. Het is een intensieve beleving voor de betrokkenen. Wat een overgave. In NL is het dan toch met wat afstand, beide tradities hebben wel wat vind ik.
Verder gewoon heerlijk door de stad gelopen. Met de metro terug wat een diepte! Dat lijkt echt dieper dan in Amsterdam en dat is de langste roltrap van Europa wordt gezegd Dan zal Rusland toch geen Europa zijn.

Dag 7 28 april
Een dag in Sint - Petersburg
Vandaag staat in het teken van bezoek aan de Hermitage. Het museum in het oude winterpaleis van de tsaren. We hebben vooraf via Internet toegangskaartjes gekocht. We lopen daarheen en onderweg maar weer een kerk binnengestapt. En ook hier was een viering gaande. Het is tenslotte Pasen vandaag. Wat opvallend is, is dat iedereen staat, er staan geen banken en stoelen in de kerk, er wordt dan ook veel rondgelopen. Mensen komen binnen kopen een kaarsje, luisteren, er wordt vaak een kruisje geslagen en men gaat weer. Ook nu was er weer een beurtzang tussen voorganger en koor en werd er zwierig met kaarsen rondgelopen door het koor van de kerk. De mensen zelf zingen zelden iets mee. Ook wij gaan weer. Voor de internet tickets heeft de Hermitage een aparte ingang, waar in tegenstelling tot de andere ingangen geen rij staat. Wat een gebouw, plafonds, vloeren, trappen prachtig, en dan hangen er ook nog honderden prachtige schilderijen en zijn er nog veel meer andere kunstvoorwerpen.
Schilders uit Rusland, Vlaanderen, Nederland (Rembrandt, Van Gogh, Jan Steen, enz.) Frankrijk, Spanje, Italië (Leonardo Da Vinci) iedereen is vertegenwoordigd.
Het modernere werk hangt in een ander gebouw. Ook mooi, en meer ingericht op schilderijen, daar hebben we o.a schilderijen gezien van Kandinsky , Picasso, Matisse, Gaugain gezien en vele anderen.
Wat een prachtig museum en wat een tentoonstelling. Wat moeten de revolutionairen hebben gedacht toen ze hier binnen vielen en alle pracht en praal zagen. Wat moet dat een ongelooflijk gesegmenteerde samenleving zijn geweest.
Op een gegeven moment is het genoeg, dan is de ruimte voor nieuwe indrukken en nieuwe schoonheid op.

Dag 8 29 april
Sint-Petersburg – Kotly Ust Luga 147 km
Vandaag een lange rit gepland. Het aantal overnachtingsplekken in dit deel van Rusland is beperkt, dan moet je af en toe doorfietsen. Planning 145 km. St Petersburg uit gaat soepel, het is echt een overweldigende stad. Op De weg naar Peterhof waar een Versailles achtig kasteel van de tsaren staat. Ook weer indrukwekkend evenals het aantal Chinezen dat deze plaats bezoekt. De tocht gaat voorspoedig, de benen werken mee, de route niet altijd. 3 langere stukken onverhard, wat een stof. Op zich is dat geen slecht teken, het is dus gewoon weer goed weer, zeker niet te warm. Maar je weet weer waar je bent,….. We fietsen door het gebied waar in de 2e wereldoorlog slag om Leningrad heeft plaatsgevonden. Regelmatig zien we daar monumenten van. In Gostilitsy staat een monument bij een massagraf met 3185 soldaten, naamloos begraven. Vanuit een hoek van het plein overziet Lenin zelf de gebeurtenissen. Ons eindpunt is een hotel in Kotly. Dat blijkt een volledig absurd geheel, midden in het niets, met een bewaker die een hek moet openen. In het plaatsje zelf was zelfs geen supermarkt te vinden. Het ligt wel in een mooi natuurgebied. We vinden een oudere man die wat Engels spreekt, maar we moeten wachten op Maria de eigenaresse. Ze is er snel maar spreekt geen woord over de grens. We krijgen een kamer en de fietsen mogen in de kelder.
Op de vraag of we een biertje kunnen krijgen luidt het antwoord dat dit een non alcohol zone is.
We kunnen ook mee eten. We eten wat de pot schaft, een soort goulashsoep vooraf, daarna aardappel puree met worst, en Nescafé toe. Dat alles voor 250 roebel ongeveer 3,5 euro. Het wordt vast weer een prima nacht.